Hoppa till innehållet

Svenskens taxi-app vill ta in 4 miljarder

Redan för ett år sedan flaggade den svenska medgrundaren Magnus Olsson för att hans snabbväxande taxiappbolag Careem skulle börja jaga nya investerare. Nu arbetar Uber-utmanaren aktivt med att resa miljarder i kapital, enligt uppgift.

Careems grundare: Abdullah Elyas, Mudassir Sheikha och Magnus Olsson.
Careems grundare: Abdullah Elyas, Mudassir Sheikha och Magnus Olsson.

Taxiapptjänsten Careem är nu i full färd med att ta in 500 miljoner dollar, eller drygt 4 miljarder kronor, i nytt kapital. Det rapporterar Reuters med hänvisning till källor.

Enligt uppgift håller företaget nu aktivt på att sondera terrängen för att se om intresset finns för att satsa en sådan summa.

Bolaget grundades 2012 i Dubai av svensken Magnus Olsson tillsammans med Mudassir Sheikha och Abdullah Elyas. Efter en hjärnblödning hade han sagt upp sig från arbetet som konsult på McKinsey i regionen för att i stället byta inriktning.

I en exklusiv intervju med Di Digital redan i april 2017 berättade Magnus Olsson om bolagets kommande planer på att fylla på kassan. 

”Vi har ett bemyndigande från vår styrelse att ta in 500 miljoner dollar, men det kommer vi bara göra om vi hittar rätt strategiska partners. Vi behöver inte mer pengar just nu utan känner oss väldigt välkapitaliserade”, sa Magnus Olsson vid tillfället.

Läs mer: Exklusiv intervju: Så gick svenskens taxitjänst från uppstickare till miljardbolag i Mellanöstern 

Om Careem nu tar in mer pengar väntas företaget ta sikte på nya affärsområden och även expandera internationellt. Tidigare i februari köpte man upp Roundmenu, som är en plattform för reservation på restauranger. 

Vad gäller utländska satsningar har Tunisien och Algeriet nämnts som marknader man vill gå in på. 

I och med den stundande kapitalrundan på 4 miljarder kronor kommer Careem att mer än dubbla sitt totalt inhämtade riskkapital, då man sedan tidigare säkrat finansiering på 3,6 miljarder kronor i olika omgångar från flera strategiska ägare i Mellanöstern.

Careem har dock avböjt att kommentera Reuters nya uppgifter om att arbetet med kapitalrundan ska ha intensifierats.

Sedan starten för knappt sex år sedan har Careem växt till att bli Mellanösterns svar på Uber, med verksamhet i över 100 städer i regionen samt i Nordafrika och södra Asien, från Marocko i väst till Pakistan i öst. 

Våren 2017 hade bolaget runt 200 000 registrerade chaufförer och värderades till drygt 1 miljard dollar, eller knappt 8,3 miljarder kronor, enligt vad Magnus Olsson uppgav för Di Digital.

Läs mer: Svenskgrundade taxiappen Careem i samtal med banker om börsnotering 

Så sent som i januari 2018 rapporterade Bloomberg, med hänvisning till källor, att Careem inlett preliminära diskussioner med banker om en framtida börsnotering. 

Personer med insyn uppgav att en listning kunde ge företaget en ännu högre värdering på 1,5 miljarder dollar, motsvarande 12,1 miljarder kronor. 

Careem har själva bekräftat att man sneglar mot börsen, kanske redan så snart som 2019.

”Just nu så fokuserar vi på att bygga och skala upp företaget. Men för ett snabbväxande företag kan börsen självklart vara ett intressant alternativ. Det är däremot inte på den närstående agendan”, sa Magnus Olsson till Di Digital i fjol.

(Finwire/ Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera