Hoppa till innehållet

Svenskens taxiapp ger Uber kalla handen

Fusionen mellan de konkurrerande taxitjänsterna Uber och Careem är lagd på is då båda parter vägrar att bli minoritetsägare.

Svensken Magnus Olsson är en av medgrundarna till Uber-konkurrenten Careem.
Svensken Magnus Olsson är en av medgrundarna till Uber-konkurrenten Careem.

Förhandlingarna om en sammanslagning mellan taxibolaget Uber och konkurrenten Careem i Mellanöstern uppges ha nått ett låst läge, enligt The information. Anledningen ska vara att Careem vill fortsätta att ha kontrollen över verksamheten, medan Uber inte accepterar fusioner där bolaget bara får ett minoritetsägande.

Careem vill ha möjligheten att kunna utveckla tjänsten till andra affärsområden bortom transport, något som inte ligger i Ubers intresse.

Enligt tidigare rapporter från bland annat Bloomberg och Financial Times ska det pågå preliminära samtal mellan de båda rivalerna om en sammanslagning.  Olika affärsupplägg ska diskuteras, däribland att Uber helt köper upp Careem eller endast tar ett majoritetsägande i bolaget. I ett annat scenario skulle Careem vara fortsatt operativt ansvarig för de sammanslagna bolagens gemensamma verksamhet i Mellanöstern.

Läs mer: Careem kan fusioneras med Uber 

Careem grundades 2012 i Dubai av svensken Magnus Olsson tillsammans med Mudassir Sheikha och Abdullah Elyas.

Hur mycket Careem har erbjudits av storkonkurrenten för en sammanlagning är inte känt, men bolaget värderas till drygt 1 miljard dollar, eller knappt 8,3 miljarder kronor, enligt vad Magnus Olsson har uppgett för Di Digital.

Uppgifterna om den potentiella fusionen kommer efter att Uber tidigare sålt sina verksamheter i Sydostasien, Kina och Ryssland. Anledningen till det uppges vara att taxitjänstbolaget vill försköna sina siffror inför nästa års tilltänkta börsnotering genom att bli kvitt många av sina sämre presterande verksamheter.

Läs mer: Uber vill återuppta striden mot svenskens taxitjänst i Mellanöstern 

Enligt The Information ska Careem nu istället lägga sitt fokus på att genomföra den aviserade investeringsrundan om 500 miljoner dollar, motsvarande närmare 4,4 miljarder kronor, vilket skulle ge bolaget en värdering på drygt 13 miljarder kronor. Careem uppges även ha hållit preliminära samtal med banker om en potentiell börsnotering i januari.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera