Magnus Olssons taxiapptjänst Careem fyller på kassan. Nu värderas Uber-utmanaren till nästan 18 miljarder kronor.
Johannes Karlsson
Text
Taxiapptjänsten Careem tar in 200 miljoner dollar, motsvarande 1,8 miljarder kronor, i nytt kapital från existerande japanska och saudiska investerare.
Bland investerarna märks den saudiska prinsen Alwaleed bin Talal och det japanska e-handelsbolaget Rakuten, rapporterar Reuters.
Investeringen värderar Careem till över 2 miljarder dollar, motsvarande 18 miljarder kronor, enligt källor till Reuters.
Careem, som är baserat i Dubai, uppger att det här är den första av tre planerade rundor. Företaget siktar på att totalt resa över 500 miljoner dollar i nytt kapital.
Pengarna ska gå till att bredda Careems affär, med planer på att lansera tjänster inom kollektivtrafik, leveranser och betalningar.
Bolaget grundades 2012 och har 30 miljoner registrerade användare i över 120 städer i Mellanöstern, Nordafrika, Turkiet och Pakistan. Bland Careems medgrundare finns svensken Magnus Olsson.
Careem är en rival till amerikanska Uber och parterna förde tidigare i höstas diskussioner om ett uppköp. Affären rann dock ut i sanden.
Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”
Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad. Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.
Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023.
Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.
– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.
Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad
Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.
– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.
Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner
Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.
Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.
I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev