Hoppa till innehållet

Svenskt bolag får teknisk Oscar: ”Vi hjälper filmindustrin att göra bättre filmer”

Det är inte bara Alicia Vikander som vinner blågula Oscarsstatyetter. Nu prisas bolaget Ftrack med en teknisk Oscar, utmärkelsen för vetenskap och teknik inom filmindustrin. Marvel, Disney, HBO och Netflix är några av kunderna. ”Vi får det här priset för att vi hjälper filmindustrin att göra bättre filmer,” säger vd:n och grundaren Fredrik Limsäter.

Fredrik Limsäter, vd och grundare för Ftrack.
Fredrik Limsäter, vd och grundare för Ftrack.Foto: Pressfoto, Ftrack

När man talar om Oscarsgalan tänker de flesta på pristagare av bästa film, bästa skådespelare eller bästa regi. Men det finns en kategori som är mindre välkänd; den tekniska utmärkelsen. 

Sedan 1930 har den amerikanska filmakademin Ampas, i skuggan av de stora kategorierna, delat ut pris till de personer eller företag som, genom tekniska framsteg och uppfinningar, möjliggör för utveckling av filmindustrin. Tidigare har exempelvis männen bakom filmformatet Imax mottagit priset. I år är det Fredrik Limsäter, Björn Rydahl och Mattias Lagergren från det svenska bolaget Ftrack.

”Vi har utvecklat en digital projekthanteringsplattform. Man planerar, schemalägger personal, kommunicerar: vad är det mitt team och jag ska göra?” förklarar Fredrik Limsäter. 

Tillsammans med den kanadensiska konkurrenten Shotgun är Ftrack en av få nischade plattformar som skapats med filmindustrin i åtanke. Programvaran har hjälpt till att skapa succéer som Black Panther, Spider-Man: Homecoming, Game of Thrones och Assassin’s Creed, för att nämna några. 

”Det är verkligen en ära för oss. Jag har jobbat inom den här branschen i 20 år och utvecklat den här produkten i nästan tolv år nu. Att få det här erkännandet, det är ju fantastiskt för oss”, säger Fredrik Limsäter.

Det är bara den andra gången som svenskar vinner en teknisk Oscar. 2015 vann Magnus Wrenninge för programmet Field 3D, som underlättar animering av rök och eld.

Bolaget grundades 2012, men idén föddes några år tidigare. Fredrik Limsäter har en bakgrund inom filmindustrin och visuella effekter, bland annat har han arbetat med Harry Potter-filmerna. 2008 flyttade han till Stockholm och blev delägare i en studio, och där föddes idén till Ftrack, där f:et står för Fredrik.

”Ett filmprojekt kan pågå i flera år och ha tusentals medarbetare. Utmaningen för oss har varit att gömma det komplexa och skapa ett program som är enkelt och intuitivt att använda,” berättar han. 

Innan Ftrack hade de stora produktionsbolagen egna interna mjukvaror, något Fredrik ville effektivisera: 

”De ska fokusera på att producera film, inte utveckla mjukvara.”

År 2018 tog man in 31 miljoner kronor från investmentbolaget Alfvén & Didriksson för att fortsätta bolagets globala expansion. Och det har gett resultat. I oktober 2019 förvärvades det australiska bolaget Cospective, vilket gör att man nu har kontor i fyra städer: Stockholm, Shanghai, San Francisco och Adelaide. 

Och trots coronapandemin har Ftrack gått som på räls.

”Självklart var vi oroliga i Q1. Men Q2 var vårt bästa kvartal någonsin, vilket egentligen uppmärksammar behovet av program som möjliggör fjärrarbete. Vi har lösningen och vi har underlättat flödet av data över hela världen.”

Ftrack omsatte 2019 strax under 18,5 miljoner kronor, och resultatet landade på -12 miljoner. Preliminära siffror visar 2020 en omsättning på cirka 40 miljoner kronor, då konsoliderat med Ftracks helägda dotterbolag. 

Priset delas ut i en livesändning den 13 februari, alltså lite drygt två månader innan den ordinarie Oscarsgalan, som i år går av stapeln 25 april. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera