Hoppa till innehållet

Svenskt bolag får teknisk Oscar: ”Vi hjälper filmindustrin att göra bättre filmer”

Det är inte bara Alicia Vikander som vinner blågula Oscarsstatyetter. Nu prisas bolaget Ftrack med en teknisk Oscar, utmärkelsen för vetenskap och teknik inom filmindustrin. Marvel, Disney, HBO och Netflix är några av kunderna. ”Vi får det här priset för att vi hjälper filmindustrin att göra bättre filmer,” säger vd:n och grundaren Fredrik Limsäter.

Fredrik Limsäter, vd och grundare för Ftrack.
Fredrik Limsäter, vd och grundare för Ftrack.Foto: Pressfoto, Ftrack

När man talar om Oscarsgalan tänker de flesta på pristagare av bästa film, bästa skådespelare eller bästa regi. Men det finns en kategori som är mindre välkänd; den tekniska utmärkelsen. 

Sedan 1930 har den amerikanska filmakademin Ampas, i skuggan av de stora kategorierna, delat ut pris till de personer eller företag som, genom tekniska framsteg och uppfinningar, möjliggör för utveckling av filmindustrin. Tidigare har exempelvis männen bakom filmformatet Imax mottagit priset. I år är det Fredrik Limsäter, Björn Rydahl och Mattias Lagergren från det svenska bolaget Ftrack.

”Vi har utvecklat en digital projekthanteringsplattform. Man planerar, schemalägger personal, kommunicerar: vad är det mitt team och jag ska göra?” förklarar Fredrik Limsäter. 

Tillsammans med den kanadensiska konkurrenten Shotgun är Ftrack en av få nischade plattformar som skapats med filmindustrin i åtanke. Programvaran har hjälpt till att skapa succéer som Black Panther, Spider-Man: Homecoming, Game of Thrones och Assassin’s Creed, för att nämna några. 

”Det är verkligen en ära för oss. Jag har jobbat inom den här branschen i 20 år och utvecklat den här produkten i nästan tolv år nu. Att få det här erkännandet, det är ju fantastiskt för oss”, säger Fredrik Limsäter.

Det är bara den andra gången som svenskar vinner en teknisk Oscar. 2015 vann Magnus Wrenninge för programmet Field 3D, som underlättar animering av rök och eld.

Bolaget grundades 2012, men idén föddes några år tidigare. Fredrik Limsäter har en bakgrund inom filmindustrin och visuella effekter, bland annat har han arbetat med Harry Potter-filmerna. 2008 flyttade han till Stockholm och blev delägare i en studio, och där föddes idén till Ftrack, där f:et står för Fredrik.

”Ett filmprojekt kan pågå i flera år och ha tusentals medarbetare. Utmaningen för oss har varit att gömma det komplexa och skapa ett program som är enkelt och intuitivt att använda,” berättar han. 

Innan Ftrack hade de stora produktionsbolagen egna interna mjukvaror, något Fredrik ville effektivisera: 

”De ska fokusera på att producera film, inte utveckla mjukvara.”

År 2018 tog man in 31 miljoner kronor från investmentbolaget Alfvén & Didriksson för att fortsätta bolagets globala expansion. Och det har gett resultat. I oktober 2019 förvärvades det australiska bolaget Cospective, vilket gör att man nu har kontor i fyra städer: Stockholm, Shanghai, San Francisco och Adelaide. 

Och trots coronapandemin har Ftrack gått som på räls.

”Självklart var vi oroliga i Q1. Men Q2 var vårt bästa kvartal någonsin, vilket egentligen uppmärksammar behovet av program som möjliggör fjärrarbete. Vi har lösningen och vi har underlättat flödet av data över hela världen.”

Ftrack omsatte 2019 strax under 18,5 miljoner kronor, och resultatet landade på -12 miljoner. Preliminära siffror visar 2020 en omsättning på cirka 40 miljoner kronor, då konsoliderat med Ftracks helägda dotterbolag. 

Priset delas ut i en livesändning den 13 februari, alltså lite drygt två månader innan den ordinarie Oscarsgalan, som i år går av stapeln 25 april. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera