Hoppa till innehållet

Svenskt drönarbolag blir först att flyga i Kenya

Drönarbolaget Swescan etablerar sig i Kenya. Nu ska svensk dataanalys hjälpa till att planera avloppssystem och kartlägga slumområden. Nästa steg är ett samarbete med FN.

Beatrice Akeyo Asino och Peder Sterlinge från Swescans kontor i Kenya med bolagets drönare.
Beatrice Akeyo Asino och Peder Sterlinge från Swescans kontor i Kenya med bolagets drönare.Bild: Swescan

Swescan, med bas i Helsingborg, har specialiserat sig på att flyga drönare och analysera data. Datan samlas in genom flygfotografering med drönare på låg höjd med hög precision. Genom analyser kan man skapa 3D-modeller av markytan och göra en mängd mätningar och beräkningar. Till exempel kan man mäta volymer på schaktmassor, göra solstudier för att optimera användning av solpaneler och inventera trädbestånd.

Affärsidén går ut på att skapa och bearbeta stora mängder data som samhället kan använda i olika former. Bland kunderna finns kommuner och byggbolag som Skanska, Peab och NCC.

”Från att ha varit ett renodlat företag som samlade in data med drönare så har vi gått allt mer mot att analysera och bygga koncept till våra kunder. Det kan handla om infrastrukturprojekt, samhällsbyggnad, skogsmätning och att kartlägga gruvnäringen”, säger Fredrik Hansson, medgrundare och vd.

Swescan grundades 2014 och ägs av de två grundarna Fredrik Hansson och Johan Lindqvist, som finansierat bolaget genom banklån och Almilån.

Läs mer: Svenska drönare ska förändra gruvindustrin

”Vi har tekniska bakgrunder och jag har tidigare arbetat med att skapa 3d-modeller inom industridesign. Det skiljer sig inte så mycket att arbeta med 3d i stor och liten skala”, säger Fredrik Hansson.

Efter att ha kommit in på den svenska marknaden tar Swescan nu första steget i en internationalisering och etablerar bolaget i Kenya. Swescan blir först i världen med att få kommersiell licens för att flyga drönare i landet.

"Det känns enormt spännande att vi blir först ut och kan få vara med och utbilda piloter och skapa arbetstillfällen, samtidigt som vi kan effektivisera arbetet med infrastruktur, gruvarbete och safariverksamhet”, säger Fredrik Hansson.

”Det finns gott om samhällsnytta att göra i landet. Det kan handla om att kartera slumområden och hjälpa till med mätdata för uppbyggnad av vatten- och avloppssystem.”

Läs mer: Fotoförbud för drönare – drabbar svenska bolag

Samtidigt för man också samtal med FN om ett samarbete där Swescan kan kartera stora flyktingläger.

"Flyktingströmmen är enorm och idag är det svårt att få en överblick över hur stora dessa tältläger är", säger Fredrik Hansson.

Förra året omsatte Swescan 4,9 miljoner kronor och gjorde för första gången ett positivt resultat. Fredrik Hansson räknar med att drönarbranschen kommer att växa lavinartat de kommande åren.

”Vi kommer så klart att bli utsatta för hård konkurrens. Snart kan vem som helst samla in data, men vår nisch är att bearbeta och förädla den data som samlas in."

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera