En hel uppsjö av svenska startups har gett sig in på den framväxande marknaden för uppkopplade produkter, IoT, under de senaste åren. En aktör är Yanzi, som har tagit fram en mjukvaruplattform och sensorer för större fastigheter.
Yanzi grundades 2009 i Stockholm och ägdes fram till nyligen av grundarna, ett antal privata investerare samt Sjätte AP-fonden. Nyligen köptes en majoritet av aktierna av det amerikanska riskkapitalbolaget Pegasus, men i övrigt offentliggjordes inga finansiella detaljer.
Nu kan Di Digital avslöja att storleken på kapitalrundan är drygt 500 miljoner kronor, enligt flera källor med insyn i processen.
Ulf Wretskog, vd på Yanzi, avböjer att kommentera uppgifterna.
”Men vi kommer inte behöva gå ut och söka ny finansiering framgent, så mycket kan jag säga. Vi har nu fått ordentligt med muskler för att verkligen expandera vår verksamhet”, säger Ulf Wretskog.
Läs mer: Så går det för uppkopplade klockan från Malmö
Sjätte AP-fonden har deltagit i den nya rundan, men minskar sitt ägande och behåller enbart en minoritetspost i bolaget.
I samband med nyemissionen har Yanzi fått en ny värdering som överstiger en miljard kronor, enligt Di Digitals källor.
”Det vill jag inte uttala mig om. Men vi anser att Yanzi har en ledande position på IoT-marknaden för smarta byggnader, åtminstone ett par år före våra konkurrenter. Det är i det ljuset som våra nya investerare värderat bolaget och vår potential”, säger Ulf Wretskog.
Yanzi har i dagsläget 25 anställda, men vill växa sin personalstyrka till minst 75 före slutet på 2019. Bolaget kommer nu att flytta sitt huvudkontor till USA, men merparten av nyrekryteringarna ska fortfarande ske i Sverige.
Läs mer: Tio lösningar som kopplar upp ditt hem
Bokslutet för 2017 är ännu inte offentliggjort, men enligt Ulf Wretskog omsatte Yanzi runt 35 Mkr. På sista raden lyser fortsatt röda siffror, även om han inte vill precisera hur stort minusresultatet blev i fjol.
I år väntas bolaget trefaldiga sina intäkter, vilket skulle innebära en omsättning på över 100 Mkr.
”Vi kommer fortsatt att gå med förlust i minst ett par år till. Nu investerar vi för att bygga upp verksamheten. Vi fortsätter att utveckla och underhålla IoT-plattformen, vilket kräver mycket pengar och resurser”, säger Ulf Wretskog.
Yanzis uppkopplade sensorer kan till exempel hjälpa till att sänka energikostnaderna i lokalerna, användas för att hålla koll på temperatur, fuktighet och koldioxidnivåer, och effektivisera flöden och vanligt underhållsarbete som städning.
”Det går att fatta smartare beslut på så många områden med hjälp av all data vi samlar in. Vårt mål är både att skapa lägre fastighetskostnader för företagen och bättre välbefinnande och produktivitet för medarbetarna”, säger Ulf Wretskog.
På kundlistan finns i dagsläget stora it-bolag som Microsoft, men även serviceföretag med fokus på kontorslokaler som danska ISS, Nordens största arbetsgivare, och den globala marknadsledaren CBRE från USA.