Hoppa till innehållet

Svenskt kartbolag dubblar intäkten – banar väg för självkörande bilar

Malmös kartbolag Mapillary dubblar omsättningen och rekryterar tunga namn från Apple och Intel. Bolagets bildanalys banar väg för utvecklingen mot självkörande bilar.

Malmöbolaget Mapillary har sedan starten 2013 låtit tiotusentals fotgängare, cyklister, bilister i hela världen ladda upp bilder i bolagets databas. Idag har man samlat in drygt 430 miljoner gatuvybilder från användare i 190 länder.

Bilderna analyseras nu löpande och automatiskt enligt ett slags ”objektsystem” med kategorier som "människa”, ”skoter”, ”träd” och ”skylt”. Underlaget används sedan för att utveckla digitala kartmiljöer som bland annat lär självkörande bilar att navigera i trafiken

I fjol investerade BMW, Samsung Catalyst och kartjätten Navinfo motsvarande 125 miljoner kronor i bolaget, vilket Di Digital var först att rapportera om. Bolaget värderades då till cirka 400 miljoner kronor, enligt handlingar från Bolagsverket.

Sedan dess har Mapillary fortsatt att utveckla sin bildanalys. Man har bland annat inlett ett samarbete med Amazon i USA. Den gör att Mapillary kan läsa av gatuskyltar och erbjuda information om var och när det finns ledig parkeringsyta i en given stad.

Läs mer: Mapillary i stort samarbete med Amazon

Nu uppger bolaget att man utvecklat sin bildanalys ännu mer. Mapillary kan nu ge träffsäkra koordinater på 42 objektklasser som lyktor, brandposter, brunnslock, med mera. Informationen tas in löpande och uppdateras i Mapillarys bildkartor automatiskt. Informationen kan användas i de kart- och navigationssystem som finns i bilar. Den är även till nytta för städer, mobiloperatörer och fastighetsbolag.

”Vi har kunder som Toyota. Men även städer och mobiloperatörer köper våra tjänster”, säger Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem.

Mapillarys teknik genererar automatiskt datan från vanliga bilder, vilket har gjort att fler och fler bolag laddar upp bilder till databasen. Mapillarys vd Jan Erik Solem menar att databasen kommer att växa allteftersom fler bilar idag blir utrustade med kameror,  som används ihop med olika typer av navigationssystem, automatisk parkering, med mera. 

”Inom ett par år kommer alla nya bilar ha kameror. Bilen är vår nya smartphone. Den kan användas för att samla in mängder av data”, säger han.

Tillväxten är stark. I fjol dubblades Mapillarys omsättning till cirka 18 miljoner kronor. 

”Vi investerar i tillväxt och marginalerna ser bättre ut hela tiden. Vi räknar med att gå back 2019, men nå lönsamhet nästa år”, säger vd Jan Erik Solem.

Antalet medarbetare har det senaste året ökat från 32 till 52 personer, med flera framstående rekryteringar.

Bland annat har man lockat Arno Knapitsch till sitt forskningsteam. Arno är en känd bildanalysforskare med en bakgrund från Intel och partikelfysiklaboratoriet CERN i Genève.

Man har även lockat Apples Till Quack till rollen som produktchef. Han är ursprungligen från Schweiz men kommer direkt från hårdvarujättens huvudkontor i Cupertino, där han ledde ett stort bildanalysteam.

”Till Quack har lite samma bakgrund som mig. Han har doktorerat i bildanalys och sålt ett bolag till Qualcom. Han var en tidig användare av Mapillary och triggades av vår vision”, säger Jan Erik Solem.

Jan Erik Solem har själv jobbat i på Apples huvudkontor. Detta sedan han sålde sitt ansiktsigenkänningsbolag Polar Rose till Apple 2010. 

Mapillary (NTL) startade han tre år senare. Till en början beskrevs bolaget som ett slags crowdsourcat Google Maps. Idén lockade tidigt några av världens tyngsta investerare. Bland annat har Niklas Zennströms Atomico och Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys kändaste riskkapitalbolag, investerat i bolaget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera