Annons

Källor till Di: Bubbleroom på väg till börsen

Foto: Jonas Eng
Ett nytt svenskt e-handelsbolag ska noteras på Stockholmsbörsen före sommaren, enligt källor till Di. ”Modebranschen kommer att bestå av storspelare och nischade aktörer som oss. Allt däremellan kommer att försvinna”, säger vd:n.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholmsbörsen ser ut att få en ny nätbutik bland sina listor senare i vår, sannolikt i maj. Enligt Di:s uppgifter är nämligen svenska Bubbleroom på väg att noteras och bolaget uppges just nu föra samtal med investerare.

Bubbleroom, som är baserat i Sveriges modehuvudstad Borås där bland annat Textilhögskolan finns, är fokuserat på festmode för kvinnor. Årsredovisningen för 2017, den senast tillgängliga, visar att bolaget omsatte cirka 190 miljoner kronor och levererade ett rörelseresultat på 9 Mkr.

Det kommer att finnas ett fåtal stora aktörer.

Vd:n Ville Kangasmuukko Nordström uppger i en intervju att han inte vill kommentera Di:s uppgifter men säger att bolaget just nu ser över en rad alternativ för att säkra den framtida tillväxten.

Redan våren 2018 kunde Di Digital rapportera att Bubbleroom enligt uppgifter sneglade på en börsnotering. På senare tid har bolaget stärkt upp ledningsgruppen med fyra nya personer. Bland annat har man rekryterat en finanschef, en digitalchef och en logistikchef.

Läs mer: Bubbleroom gör comeback med nya vd:n - växer med vinst och sneglar på börsen 

Ville Kangasmuukko Nordström tror på en fortsatt utslagning i modebranschen men att Bubbleroom, som främst fokuserar på den nordiska marknaden, är väl positionerat för att dra nytta av detta.

”Det kommer att finnas ett fåtal stora aktörer som har ett brett sortiment och som klarar av att driva trafik till sina sajter, något som inte är gratis”, säger Ville Kangasmuukko Nordström.

”Sedan kommer det att finnas unika och nischade aktörer, som oss. Allt däremellan kommer att försvinna”, fortsätter han.

Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström.
Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström. Foto: Jonas Eng

I fjol såldes drygt 15 procent av mode och kläder i Sverige på nätet, vilket Ville Kangasmuukko Nordström beskriver som en kritisk punkt.

”Elektronikbranschen ligger ungefär 4-5 år före modebranschen och när den branschen nådde den här kritiska punkten på 15 procent, då accelererade den digitala försäljningen efter det”, säger han och pekar på att elektronikkedjor som Siba, Onoff och Expert då slogs ut.

”Förflyttningen till digital försäljning inom kläder och mode kommer därför bara att gå snabbare kommande år”, spår Ville Kangasmuukko Nordström.

Läs mer: Experter spår fusionsvåg bland svenska nätbutiker 

Tidigare i karriären var Ville Kangasmuukko Nordström toppchef på H&M men 2015 lämnade han för vd-posten på Bubbleroom och 2016 lades strategin för bolaget om. Bland annat stängdes de fysiska butikerna och bolaget satsade på e-handel, till exempel genom marknadsföring i sociala medier. På Instagram har exempelvis Bubbleroom drygt 211.000 följare. 

Drygt 58 procent av Bubbleroom försäljning är också egna varumärken, vilket ger väsentligt högre bruttomarginal jämfört med att sälja andras varumärken. 

För närvarande har Bubbleroom produktion i både Asien och Europa men Ville Kangasmuukko Nordström vill flytta merparten av den asiatiska produktionen till Europa. Det förkortar ledtiderna från dryga halvåret till 6-9 veckor, vilket innebär att design och produktion kan ligga närmare inpå säsongsstarten.

”Jag tror att man i den här branschen har fokuserat för mycket på kostnaden för produktion”, säger Ville Kangasmuukko Nordström.

Att lägga produktionen närmare säsongsstarten ger större möjligheter att producera kläder som också är moderiktiga – något som minskar risken för att behöva ta till betungande reor för att bli av med varulagren.

Men Ville Kangasmuukko Nordström avslutar intervjun med att lyfta fram det som han beskriver som Bubblerooms viktigaste resurs: medarbetarna.

”Kultur slår strategi”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer