Den globala datatrafiken fortsätter att öka och med den efterfrågan på fler och större datacenter. Enligt en rapport från den amerikanska tillverkaren av nätverksprodukter Cisco förväntas den globala datatrafiken trefaldigas från 2015 till 2020.
För den svenska klimatspecialisten Munters har digitaliseringen öppnat upp en helt ny marknad.
Elektricitet är den enskilt största driftskostnaden för datacenter. Enbart att kyla ned datacenter globalt förbrukar en procent av världens elektricitet, enligt en rapport från Munters. Det är mer än hela Sveriges elproduktion.
Traditionellt används en liknande lösning som i kylskåpen i hemmen för att kyla ned anläggningarna. Munters har utvecklat en teknik som använder vattenavdunstning, vilket ökar effektiviteten i avkylningen med upp till två tredjedelar.
Läs mer: Svenskt bolag ska kyla ned Facebook – får order på 450 Mkr
“Jag insåg snart att kylning av datacenter utgjorde vår största tillväxtmöjlighet”, säger Neil Yule.
Genombrottet för Munter med den nya tekniken kom 2015 i och med en order från Facebook till deras nya datacenter i Dublin. Ett år senare bröts datacenter ut som ett eget affärsområde och i dag står segmentet för 14 procent av Munsters omsättning.
“Vi har en marknad som växer med 15 procent och ett stort teknikskifte inom den som gör att vårt segment växer med mellan 28 och 30 procent per år”, säger Neil Yule
Men marknaden för datacenter är volatil. Något som blev tydlig när börsåtervändaren Munters presenterade sitt resultat för årets tredje kvartal. Från att ha ökat med 256 procent i det andra kvartalet minskade orderingången med 92 procent i det tredje kvartalet för affärsområdet. Något som fick bolagets aktie att falla som en sten.
Enligt Neil Yule har marknaden för datacenter dels en inbyggd volatilitet med få och stora projekt, men han menar också att Munters snabba tillväxt på området ställer nya krav på organisationen. Bland annat behöver organisationen anpassas för att kunna hantera globala kunder.
“De senaste tolv månaderna har vi implementerat ett produktionsprogram som gör att vi nu kan flytta produktion mellan fabriker och kontinenter beroende på var efterfrågan finns. Det ger oss större flexibilitet”, säger Neil Yule.
I november i år meddelade Munters att man säkrat ytterligare två beställningar från Facebook till ett sammanlagt värde av 450 miljoner kronor. De två orderna väntas bli intäktsförda under perioden december 2017 till juni 2018.