Hoppa till innehållet

Svenskt klimatbolag har munter syn på datacenter

Det var bara åtta år sedan Munters sålde sin första kylanläggning till ett datacenter. Idag står affärsområdet för 14 procent av företagets omsättning. 

“Jag skulle bli besviken om datacenter inte utgör mer än en tredjedel av Munters affär inom fem års tid”, säger Neil Yule, chef för affärsområdet på bolaget.

Foto: Susanne Lindholm / TT

Den globala datatrafiken fortsätter att öka och med den efterfrågan på fler och större datacenter. Enligt en rapport från den amerikanska tillverkaren av nätverksprodukter Cisco förväntas den globala datatrafiken trefaldigas från 2015 till 2020. 

För den svenska klimatspecialisten Munters har digitaliseringen öppnat upp en helt ny marknad.

Elektricitet är den enskilt största driftskostnaden för datacenter. Enbart att kyla ned  datacenter globalt förbrukar en procent av världens elektricitet, enligt en rapport från Munters. Det är mer än hela Sveriges elproduktion.

Traditionellt används en liknande lösning som i kylskåpen i hemmen för att kyla ned anläggningarna. Munters har utvecklat en teknik som använder vattenavdunstning, vilket ökar effektiviteten i avkylningen med upp till två tredjedelar.

Läs mer: Svenskt bolag ska kyla ned Facebook – får order på 450 Mkr 

“Jag insåg snart att kylning av datacenter utgjorde vår största tillväxtmöjlighet”, säger Neil Yule. 

Genombrottet för Munter med den nya tekniken kom 2015 i och med en order från Facebook till deras nya datacenter i Dublin. Ett år senare bröts datacenter ut som ett eget affärsområde och i dag står segmentet för 14 procent av Munsters omsättning. 

“Vi har en marknad som växer med 15 procent och ett stort teknikskifte inom den som gör att vårt segment växer med mellan 28 och 30 procent per år”, säger Neil Yule

Men marknaden för datacenter är volatil. Något som blev tydlig när börsåtervändaren Munters presenterade sitt resultat för årets tredje kvartal. Från att ha ökat med 256 procent i det andra kvartalet minskade orderingången med 92 procent i det tredje kvartalet för affärsområdet. Något som fick bolagets aktie att falla som en sten.

Enligt Neil Yule har marknaden för datacenter dels en inbyggd volatilitet med få och stora projekt, men han menar också att Munters snabba tillväxt på området ställer nya krav på organisationen. Bland annat behöver organisationen anpassas för att kunna hantera globala kunder.

“De senaste tolv månaderna har vi implementerat ett produktionsprogram som gör att vi nu kan flytta produktion mellan fabriker och kontinenter beroende på var efterfrågan finns. Det ger oss större flexibilitet”, säger Neil Yule.

I november i år meddelade Munters att man säkrat ytterligare två beställningar från Facebook till ett sammanlagt värde av 450 miljoner kronor. De två orderna väntas bli intäktsförda under perioden december 2017 till juni 2018.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera