Annons

Svenskt modetechbolag växer snabbt: ”Potential att bli enhörning”

Svenska modetechbolaget Material Exchange förbättrar kommunikationen mellan modebolag och deras tillverkare och leverantörer.
Svenska modetechbolaget Material Exchange förbättrar kommunikationen mellan modebolag och deras tillverkare och leverantörer. Foto: Suvad Mrkonjic/TT
Material Exchange har sett en stark utveckling under året. ”De har potentialen att bli en svensk enhörning”, säger Agate Freimane, partner på Norrsken som är den största investeraren när modetechbolaget tar in 50 miljoner kronor. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska modetechbolaget Material Exchange jobbar med att förbättra kommunikationen mellan modebolag och deras tillverkare och leverantörer med hjälp av digitalisering. De erbjuder en databas med material från leverantörerna som modebolagen kan hantera sina beställningar genom. En tjänst som ligger rätt i tiden under den rådande pandemin.

”Vår verksamhet exploderade över natten när modeindustrin insåg – i och med reseförbud, inställda textilmässor och hemarbete – att modebolag, leverantörer och tillverkare har ett stort behov av en lösning på hur man ska tillhandahålla material och hantera relationer med leverantörer i en digital miljö”, säger Darren Glenister, vd för Material Exchange.

För att kunna hantera den ökade efterfrågan på företagets tjänster har Material Exchange i en investeringsrunda tagit in 5 miljoner euro, motsvarande 50,7 miljoner kronor. Bland investerarna återfinns riskkapitalbolag och investerare som Norrsken, Partech, Day One and Lyra Ventures och Inventure.

Läs mer: De förlänger livstiden på batterier – tar in nytt kapital 

”Covidpandemin har accelererat digitaliseringen av industrin med minst fem år. Vi har inte råd att tappa momentum och har snabbat på våra kapitalinsamlingsplaner för att ta till vara på möjligheten och skala upp snabbt”, säger Darren Glenister.

För den största investeraren Norrsken var det en självklarhet att gå in med kapital.

De har potentialen att bli en svensk enhörning eftersom de mycket väl kan bli en Alibaba för textiler

”Material Exchange är ett snabbväxande företag i en multibiljonindustri. De ligger helt rätt i tiden med sina digitala lösningar som modeindustrin är i stort behov av. Och de har potentialen att bli en svensk enhörning eftersom de mycket väl kan bli en Alibaba för textiler”, säger Agate Freimane, partner på Norrsken.

En viktig del för Norrsken var att investera i ett bolag som kan bidra till att göra en smutsig industri mer hållbar. 

”Modeindustrin är tvåa efter oljeindustrin som den största förorenaren i världen. Vi behöver göra radikala förändringar längst hela värdekedjan för att göra mode mer hållbart. Vi är glada över att backa Material Exchange eftersom de är i färd med att omdefiniera modeindustrin genom att göra den mer transparent och eliminera avfall”, säger Agate Freimane. 

Material Exchange lanserade sin plattform för ett år sen. För närvarande jobbar de med ungefär 400 leverantörer och 50 modebolag. Bland de mer kända är Calvin Klein samt Bestseller Group som har varumärkena Selected Homme och Jack and Jones.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer