Hoppa till innehållet

Svenskt SMS-företag köper konkurrent för 370 miljoner

Svenska CLX Communications köper brittiska Dialogue Group för motsvarande knappt 370 miljoner kronor.

Johan Hedberg, vd och koncernchef i CLX. Foto: Jonas Eng
Johan Hedberg, vd och koncernchef i CLX. Foto: Jonas Eng

Svenska CLX Communications grundades år 2008 och erbjuder molnbaserade tjänster till företag och mobiloperatörer. Till exempel används bolagets teknik inom sjukvården, på annonsmarknaden och i datakommunikation från uppkopplade hemlarm. Bland kunderna finns bolag som Microsoft, Izettle och Truecaller.

Nu köper det Kista-baserade bolaget brittiska Dialogue Group för 32 miljoner pund, eller motsvarande knappt 370 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs även: Svensk sms-teknik köps upp av amerikanskt börsbolag

"Vår vision är tydlig: Vi bygger världens ledande CpaaS-företag (Communications Platform as a Service, reds. anmärkning).. Köpet av Dialogue är det naturliga nästa steget i strategin vi skissade upp vid börsnoteringen i Oktober 2015", kommenterar CLX vd Johan Hedberg köpet i pressmeddelandet.

Det köpta bolaget är leverantör av meddelandetjänster och avancerade säkerhetslösningar för mobiloperatörer.

Under den senaste tolvmånadersperioden 2016/2017, som avslutades den sista februari 2017, låg det köpta bolagets rapporterade ebitda-resultat på 5,2 miljoner pund med intäkter på 36,7 miljoner pund. Det ger en ebitda-marginal på 14,2 procent. Bruttoresultatet var 11,5 miljoner pund.

Nettosynergier om 1 miljon pund väntas komma att realiseras inom 12 till 18 månader.

Läs även: Svenskt doldisbolag i jätteaffär – köper amerikanskt miljardföretag

Direkt / Di Digital

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera