Annons

Svenskt VR-bolag rustar för kampen med Nokia

Magnus Janson är vd för 360-kamerabolaget Briskeye.
Magnus Janson är vd för 360-kamerabolaget Briskeye. Foto: Press
Lundabolaget Briskeye tar in 11 Mkr för att utrusta poliser och sportsändningar med sin 360-kamera. Bland nya ägarna finns cleantechbolaget Simris Algs ordförande.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Samtidigt som marknaden för virtuell verklighet börjar ta form står många aktörer i startgroparna för att sälja kameror som filmar i 360 grader.

Nokias Ozo, med en prislapp på närmare 390 000 kronor, är bara ett exempel.

Läs mer: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag

Ett annat kommer från Lundabolaget Briskeye (NTL), vars 360-kamera kostar kunden 200 000 kronor styck. Kameran har hittills använts främst av tv-kunder som amerikanska Fox Sports och Bloomberg och i övervakningssyfte hos till exempel poliskårer.

Vi har möjlighet att ta in samma belopp igen om vi skulle vilja.

Briskeye har hittills tagit in omkring 10 miljoner kronor från affärsänglar och stängde nyligen en nyemission på ytterligare 11 Mkr. Bland investerarna finns Anders Laurin, som är ordförande för det börsnoterade cleantechbolaget Simris Alg och tidigare vice vd för Axis Communication.

”Vi vill ha rätt folk i styrelsen som kan bidra med kunskap och nätverk. Det har vi lyckats med”, säger Magnus Janson (NTL), Briskeyes vd.

Bolaget har dessutom möjligheten att ta in ytterligare 11 Mkr om det skulle behövas.

”Vi planerar inte att ta in mer pengar, men vi har möjlighet att ta in samma belopp igen inom de närmsta tre åren om vi skulle vilja”, säger Magnus Janson.

Briskeyes omsättning har legat kring miljonen i flera år men ökar i år till 5 miljoner kronor samtidigt som bolaget går med vinst, enligt vd:n. Nästa år räknar bolaget med att omsätta minst 15 Mkr med en högre vinstmarginal än i år.

Den siffran är dock lägre än den tidigare prognosen på 22 Mkr.

”Då satsade vi också på en nyemission på 40 miljoner. Men eftersom det är en ny produkt och en ny marknad så är det svårt att förutspå vad som ska hända”, säger Magnus Janson.

Samtidigt fortsätter nya kunder att uppvakta Briskeye. I december testar man kameran på amerikanska rallybilar. Kund är amerikanska tv-bolaget NBC, som äger rättigheterna till Nascar.

Läs mer: Nokia landar VR-deal med Disney

Ett flertal stora svenska bolag har också åtagit sig att köpa kameror av Briskeye, men bolaget vill inte uppge vilka. Nyligen vann Briskeye en upphandling med polisen i Dubai.

”De köper in kameror för att säkerheten ska öka eftersom den filmar runtomkring bilen, och av dokumentationsskäl. Man ökar insamlingen av bevismaterial”‚ säger Magnus Janson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer