Hoppa till innehållet

”Sverige har en enorm möjlighet”

Kina och USA dominerar när det gäller investeringar i fintech och Europa ligger hopplöst efter. Men det finns ett europeiskt undantag: Stockholm, anser experten Ronit Ghose.

 

Ronit Ghose, global chef för bankanalys på Citi.
Ronit Ghose, global chef för bankanalys på Citi.Bild: Jack Mikrut

Kinas östkust och Silicon Valley. Där skedde nästan 90 procent av investeringarna i fintech under de första nio månaderna 2016, enligt en färsk rapport från amerikanska storbanken Citi. Fintech-investeringar i Europa lyser med sin frånvaro.

"En av anledningarna är att det saknas att europeiskt centrum för riskkapital, dels för tech generellt men också vad gäller fintech", säger Ronit Ghose, Citis globala chef för bankanalys och som ansvarat för arbetet med rapporten.

Men det finns en klart lysande stjärna på den europeiska fintech-himlen: Sverige, och speciellt Stockholm, som vuxit fram som en europeisk minivariant av Silicon Valley för fintech-investeringar.

"Det är en kombination av flera saker som möjliggjort det. En välutbildad befolkning, hög användning av internet och mobil samt framgångsrika riskkapitalbolag och startups. Succébolag som Izettle har gjort att ett ekosystem för fintech vuxit fram", säger Ronit Ghose.

Läs mer: Över en miljard investerades i svensk fintech 2016

Det finns enligt honom tre europeiska städer som tävlar om att bli den ledande europeiska fintech-hubben: London, Berlin och Stockholm. London är redan finansbranschens europeiska centrum och alla de globala storbankerna har en stor närvaro där. Men när det gäller fintech imponerar dock London inte lika mycket, enligt Ronit Ghose.

"'They talk the talk, but they don’t walk the walk.' När vi tittar på den faktiska mängden pengar som investeras i fintech ligger London efter Stockholm", säger han.

Efter att britterna röstat för att lämna EU är finansbranschens framtid i London osäker då branschen är beroende av att personal, varor och tjänster kan röra sig fritt över gränser. Nu finns det enligt Ronit Ghose en stor möjlighet för Stockholm att etablera sig som ett europeiskt centrum för fintech.

”Stockholm och Sverige har en enorm möjlighet, speciellt i och med brexit, att etablera sig som det europeiska centrumet för fintech”, säger Ronit Ghose.

Läs mer: Här är fintech-idéerna som kvalar in hos Sting

Men det saknas inte utmaningar för att Stockholm ska få den positionen. Skatterna är höga ur ett internationellt perspektiv och bostadsmarknaden är tuff (något som dock även gäller för London). London har samtidigt redan en etablerad finansiell infrastruktur som byggts upp under decennier. Det pågår också brexit-förhandlingar på den allra högsta politiska nivån som inte väntas vara klara på flera år och att förutse utfallet från dem är omöjligt.

Klart är att ett europeiskt Silicon Valley-kluster kan förbättra det europeiska tech-klimatet. Endast 10 procent av fintech-investeringar sker i Europa. Fintech sticker inte ut, utan Europa har en liten andel av techinvesteringar med nästan vilket mått som helst. Till exempel uppgår venture capital-investeringar i Europa som procent av BNP endast till en sjundedel av den amerikanska nivån.

Ronit Ghose ser flera anledningar till att så är fallet.

”En anledning kan vara avsaknaden av stora europeiska techbolag. Sett till marknadsvärde finns de tio största techbolagen i USA eller Asien.”

”Europa är också bokstavligen gammalt. De tio största europeiska bolagen har i genomsnitt funnits i över 200 år. De största amerikanska bolagen grundades de senaste decennierna medan Kinas största företag är ännu yngre.”

Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup

Foto:

Världens storbolag slår rekord i att investera i innovativa småbolag och det svenska näringslivet hänger på trenden.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera