När industrin blir digital är svenska bolag bland de flitigaste i världen med patentansökningar, visar en ny genomgång.
Sven Carlsson
Text
Av alla europeiska länder ansökte svenska företag om flest internationella patent mellan 2010 och 2016, enligt en genomgång av Patent- och registreringsverket (PRV). Ansökningarna gäller internetansluten teknik som ska förbättra industrins prestanda.
Sverige har under perioden lämnat in drygt 2600 internationella patentansökningar som rör detta område. Bara USA, Kina, Sydkorea och Japan ligger före Sverige den globala rankningen.
De allra flesta av de svenska patenten kretsar kring det PRV kallar för ”kärnteknologi”‚ det vill säga innovationer inom datakommunikation, hårdvara och mjukvara.
Även bolag som Scania, Assa Abloy, Volvo och Spotify har lämnat in patent inom kringliggande områden, som artificiell intelligens och geopositionering.
”Vi ser i den globala utvecklingen att det vi definierar som industri 4.0 verkligen har tagit fart sedan 2010. Sverige ligger bra till. Men vi ser också att det finns en förbättringspotential”, säger Peter Strömbäck, generaldirektör för PRV.
Ericsson har 83 procent av de svenska ansökningarna. Är det bra eller dåligt?
”I en global jämförelse har vi en stark svensk aktör som hävdar sig på den globala marknaden. Sedan vet vi att det finns startupbolag och mindre företag i Sverige som kanske skulle behöva mer kunskap om hur man utvecklar och skyddar sina immateriella tillgångar.”
Vad tror du hindrar mindre bolag att ansöka om patent?
”I en del fall kanske man kommer på det för sent. Om man ett tidigt företag har som ambition att verka globalt kanske de här frågorna blir aktuella för sent. Tekniken kan redan ha hunnit spridas. Patentinformationen som finns är också en tillgång. Där kan man se vad som pågår i resten av världen.”
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons
Upptäck framtidens datalagring med Cloudian
Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.
I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:
– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.
Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte
Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:
– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.
Lösningar för den moderna digitala eran
Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen
– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev