Annons

”Sverige riskerar halka efter självkörningsracet”

Erik Coelingh, teknikexpert på Zenuity.
Erik Coelingh, teknikexpert på Zenuity.
Medan USA, Kina och Tyskland leder utvecklingen mot självkörande bilar riskerar Sverige att bli omkört. Det menar en teknikguru på Volvo Cars och Veoneers samriskbolag  Zenuity i Göteborg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Toyota, Ford, Volvo Cars och alla de andra stora biltillverkarna storsatsar på en framtid med förarlösa bilar. Google, GM, Intel och Uber investerar uppskattningsvis hundratals miljarder kronor i utvecklingen av självkörande taxibilar i städer. Även kollektivtrafiken och transportsektorn går mot en förarlös framtid. 

Utvecklingen kan få stora konsekvenser för svensk fordonsindustri, en sektor som sysselsätter 136.000 svenskar, enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppen. Fordon står för 12 av Sveriges totala export, motsvarande 180 miljarder kronor.

Tekniken är komplicerad och rullas ut stegvis i form av nya säkerhetssystem och funktioner. Här bidrar tusentals små och stora teknikbolag med expertkunskap som bildanalys, eye-tracking och artificiell intelligens (AI). Några av dem finns i Sverige.

”Tyngdpunkten i fordonssektorn förflyttas just nu till Kina. Men Göteborg fortsätter vara ett starkt fordonskluster tack vare Volvos ägare Geely”, säger Martin Krantz, vd och grundare på Smart Eye, ett eye tracking-bolag inom fordonssektorn. 

Men Erik Coelingh, teknikexpert på Zenuity, är oroad att Sverige ska tappa sin status.

”Vi riskerar att hamna efter. Ska Sverige hänga med i utvecklingen måste vi bli bättre på artificiell intelligens (AI), mjukvara och på att få fram fler bra startupbolag”, säger han.

Även många andra experter som Di Digital talat med är oroade.

Zenuity startades 2017 och ägs gemensamt av Volvo Cars och Veoneer, som är Autolivs avknoppning för aktiv bilsäkerhet. Man utvecklar mjukvara för aktiva säkerhetssystem och självkörning och har redan nu 600 medarbetare i Göteborg, Tyskland, USA och Kina.

Bolaget hamnade i blickfånget nyligen då Transportstyrelsen gav dem klartecken att testa sina självkörande Volvobilar på vissa motorvägar i Sverige, i upp till 80 kilometer i timmen. Testförare måste dock sitta med under färden. 

Det pågår just nu många initiativ för att lyfta Sveriges kompetens inom autonom körteknik. Ett, som Zenuity deltar i, är forskningscentret ”AI Innovation of Sweden” som invigs i Lindholmen Science Park i Göteborg nu på onsdag. Ett annat är Mobilityxlab – ett slags acceleratorprogram för startups som görs ihop med Volvo, Volvo Cars, Veoneer, Ericsson, Zenuity och CEVT.

För att förstå var utvecklingen är på väg är det viktigt att ha ett internationellt perspektiv. Såhär tror Erik Coelingh att vägen mot självkörning kan se ut: 

1. Självkörning i dag

Redan nu är de flesta nyproducerade bilar utrustade med en del av den teknik som behövs för att bilar ska kunna köra sig själva. De har i regel kameror. Många är utrustade med radar. 

Många nya bilar kan redan fickparkera automatiskt. De är även utrustade med autopilot-system där bilen håller avståndet till andra bilar i trafiken och stannar inom körfilens vita linjer. 

”Det här är nivå 1-2. Det är självkörning som kräver att föraren fortsätter att ta ansvar”, säger Erik Coelingh.

Som exempel nämner han GM som utvecklat ett system där man via eye-tracking kontrollerar om förarens blick är aktiv. Med systemet kan man släppa ratten och låta bilen styra sig själv, så länge man har ögonen på vägen. Tekniken påminner om den som utvecklas av de svenska börsbolagen Smart Eye och Tobii.

2. Förarlösa bussar, taxibilar och transportfordon

Även helt självkörande fordon används i dag. Dagens industri rapporterade nyligen om franska Navya vars självkörande minibussar just nu tar sig runt i Paris och på Chalmers i Göteborg. Förarlösa transportfordon används även i lagerområden och hamnar.

”Jag skulle klassa detta som nivå 3-4. Fordonen rör sig mycket sakta, men är helt autonoma”, säger Erik Coelingh.

Läs mer: Full fart för självkörande fordon – så länge fotgängarna flyttar på sig

Nästa steg är att förarlösa taxibilar. Dessa fordon spås bli en slags Uber utan förare. De ska kunna röra sig i höga hastigheter inom ett geografiskt begränsat område, som en stad.

”Det skulle inte förvåna mig om vi ser lanseringar redan nästa år. Men fullt utvecklat blir det nog inte förrän om 5-6 år”, säger Erik Coelingh.

Bolagen som storsatsar på tekniken är Googles Waymo, Uber, GM:s dotterbolag Cruise och Intels Mobileye (som köptes för rekordartade 15 miljarder dollar 2017). 

”Jag gissar att de första satsningarna sker i sydvästra USA. Städer i Arizona har ju breda vägar, bra infrastruktur, få fotgängare och stabila väderförhållanden. Det är ingen slump att Waymo testkör där. Jag tror det dröjer länge innan man kan åka robottaxi på en slaskig gata i ett mörkt Göteborg”, säger Erik Coelingh.

3. Halvautonoma fordon

Medan robottaxibilarna visar vägen kommer personbilar stegvis att bli alltmer autonoma de kommande 5-10 åren.

”Motorvägsköring och kökörning kan automatiseras tidigt. Det kommer att gå att köra ut på motorvägen, ta händerna från ratten och äta, läsa eller jobba”, säger Erik Coelingh.

Han tror även på automatiserade parkeringsfunktioner, så kallad ”auto valet parking”. 

”Jag tror vi får se detta redan om ett par år. Man kör till jobbet, hoppar ut framför entrén och låter bilen parkera sig själv i garaget”, säger han. 

Om 5-6 år tror han även vi får se bolag som svenska Einride lyckas med självkörande godstrafik mellan transporthubbar.  

”Jag tror vi får de det kring 2025. Men det dröjer 20-25 år innan det blir stort ersätter största delen av dagens lastbilstrafik”, säger han.

4. Helt autonoma fordon

Om 10-20 år tror Erik Coelingh att många stadsbor kommer att pendla till jobbet i förarlösa bilar utan ratt. Fullt utvecklat blir det hela kanske först om 30 år. Då hämtar bilen upp oss, släpper av oss och parkera sig själv.

”Autonoma fordon ger oss möjligheten att skapa ett vägtransportsystem som är mycket säkrare och mer effektiv än dagens. Större grad av autonom bildelning gör att det finns färre bilar på gatan och att vi kan använda stadens parkeringsytor till bättre syften”, säger Erik Coelingh.     

Vilka företag blir de stora vinnarna i framtiden?

”De som gör självkörande fordon tillräckligt säkra. Vinnarna måste även snabbt kunna skala upp tekniken till många bilar på många marknader.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies