Hoppa till innehållet

Sverige stoppade digitalskatten – EU skrotar förslaget

EU:s finansministrar gav på tisdagen upp försöken att enas om beskattning av digitala företag som Amazon, Google, Facebook och Spotify. I stället kommer EU låta OECD ta täten för att hitta en internationell lösning – precis som Sverige vill.

Spotifys grundare Daniel Ek, EU:s flagga och finansminister Magdalena Andersson (S).
Spotifys grundare Daniel Ek, EU:s flagga och finansminister Magdalena Andersson (S).Foto: TT/Di.

”För närvarande är det bättre att vänta på en global lösning genom OECD. Vi hoppas att den kommer snart”, sade Rumäniens finansminister Eugen Teodorovici vid en presskonferens.

Orubbligt motstånd från Sverige, Danmark, Finland och Irland stoppade förslaget eftersom enhällighet bland EU:s alla 28 medlemsländer krävs i skattefrågor.

”Vi har inte satt någon tidsgräns för OECD. Men om ingen uppgörelse nås i OECD kan vi förstås ta tillbaka frågan till ekofin”, sade Eugen Teodorovici, som var ekofinmötets ordförande.

Förslaget innebar en ny omsättningskatt på 3 procent för 150 av världens allra största techbolag – däribland svenska Spotify och amerikanska jättar som Apple, Facebook och Google

Parallellt har ett annat, mer långsiktigt, skatteförslag förts fram där även mindre digitala företag omfattas. I stora drag går systemet ut på att bolagen till skillnad från i dag ska vinstbeskattas i det land där värdet skapas, alltså där nättjänsterna utnyttjas, och inte nödvändigtvis där företaget har en fysisk närvaro.

För att träffas av förslaget skulle bolaget antingen ha mer än 100 000 kunder, en omsättning högre än 70 miljoner kronor, eller fler än 3 000 affärsavtal i ett visst land. Det bantades till slut att bara omfatta intäkter från reklam. Tidigare ville EU även beskatta intäkter från plattformar och vidareförsäljning av data.

Läs mer: Magdalena Andersson står på sig – säger nej till digitalskatt

Även om förslaget nu var mindre hjälpte det inte för att övertyga finansminister Magdalena Andersson, vars principiella invändningar kvarstod. 

Sverige ogillar att den digitala beskattningen skulle utgå från där varor och tjänster konsumeras, inte där värdet skapas och produkterna tillverkas, och där forskning och utveckling äger rum.

Kommissionen väntar sig dock att många EU-länder nu kommer att införa en beskattning av digitala företag nationellt. Dess vice ordförande Valdis Dombrovskis sade att han hopas att länderna ska följa förslaget för att minimera fragmentiseringen.

Bakgrunden bakom förslagen är att flera EU-länder har pekat på att de digitala jättebolagen hittat luckor i de europeiska skattesystemen som gör det möjligt att föra över vinster till länder med lägre skatter. Det är framför allt Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien och Tyskland som varit drivande i frågan.

(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera