”För närvarande är det bättre att vänta på en global lösning genom OECD. Vi hoppas att den kommer snart”, sade Rumäniens finansminister Eugen Teodorovici vid en presskonferens.
Orubbligt motstånd från Sverige, Danmark, Finland och Irland stoppade förslaget eftersom enhällighet bland EU:s alla 28 medlemsländer krävs i skattefrågor.
”Vi har inte satt någon tidsgräns för OECD. Men om ingen uppgörelse nås i OECD kan vi förstås ta tillbaka frågan till ekofin”, sade Eugen Teodorovici, som var ekofinmötets ordförande.
Förslaget innebar en ny omsättningskatt på 3 procent för 150 av världens allra största techbolag – däribland svenska Spotify och amerikanska jättar som Apple, Facebook och Google.
Parallellt har ett annat, mer långsiktigt, skatteförslag förts fram där även mindre digitala företag omfattas. I stora drag går systemet ut på att bolagen till skillnad från i dag ska vinstbeskattas i det land där värdet skapas, alltså där nättjänsterna utnyttjas, och inte nödvändigtvis där företaget har en fysisk närvaro.
För att träffas av förslaget skulle bolaget antingen ha mer än 100 000 kunder, en omsättning högre än 70 miljoner kronor, eller fler än 3 000 affärsavtal i ett visst land. Det bantades till slut att bara omfatta intäkter från reklam. Tidigare ville EU även beskatta intäkter från plattformar och vidareförsäljning av data.
Läs mer: Magdalena Andersson står på sig – säger nej till digitalskatt
Även om förslaget nu var mindre hjälpte det inte för att övertyga finansminister Magdalena Andersson, vars principiella invändningar kvarstod.
Sverige ogillar att den digitala beskattningen skulle utgå från där varor och tjänster konsumeras, inte där värdet skapas och produkterna tillverkas, och där forskning och utveckling äger rum.
Kommissionen väntar sig dock att många EU-länder nu kommer att införa en beskattning av digitala företag nationellt. Dess vice ordförande Valdis Dombrovskis sade att han hopas att länderna ska följa förslaget för att minimera fragmentiseringen.
Bakgrunden bakom förslagen är att flera EU-länder har pekat på att de digitala jättebolagen hittat luckor i de europeiska skattesystemen som gör det möjligt att föra över vinster till länder med lägre skatter. Det är framför allt Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien och Tyskland som varit drivande i frågan.
(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)