Hoppa till innehållet

Sverige vill slopa kinesisk e-handelsrabatt

E-handeln från Kina till Europa gynnas av en föråldrad rabatt på utlandsbrev. Nu vill Sverige få igenom en avgiftshöjning för det kinesiska postväsendet.

Foto: Marcus Ericsson/TT

Sverige vill nu att Kina ska stå för sina egna kostnader för utlandsbrev, rapporterar Sveriges Radio. Tillsammans med andra nordiska länder driver man på för en förändring inom FN:s organisation för postfrågor, Världspostunionen – UPU.

För stunden gynnas Kina av en rabatt som härstammar från svunna tider då landet kategoriserades som fattigt. Landet har till exempel betalat 50 procent mindre än Sverige i avgifter för sin utlandspost. 

Läs mer: Postnord: Avgiften på Kinapaket en nödlösning 

Rabatten har fört med sig billiga fraktkostnader och är en orsak till att e-handeln från Kina till Europa växt snabbt i omfattning. Plattformar som Wish och Alibaba har till exempel ökat i popularitet bland svenskarna på senare år.

”Då blir det fel att de har en så låg avgift. Och Postnord i Sverige och postoperatörer i många andra länder i Europa behöver naturligtvis få betalt för det jobb man gör i respektive hemland när man delar ut de här försändelserna. Det är viktigt att man ser över det här systemet som i dag är föråldrat”, säger Olof Bjurö, avdelningschef för Post- och telestyrelsens postavdelning, till Sveriges Radio.

Läs mer: Framgångsrika e-handlaren: Postnords avgift på Kina-paketen är tandlös 

Han tror att Kina kan komma att uppgraderas till ett I-land inom ett par år, trots att det finns ett visst motstånd och att det ofta tar lång tid att driva igenom förändringar i FN.

”Vissa länder är kanske inte så intresserade av att ändra det här systemet, till exempel Kina själva”, säger Olof Bjurö.

I det nya systemet tror Olof Bjurö att kostnaderna för Postnord, samt andra europeiska operatörer, sänks samtidigt som de höjs för det kinesiska postväsendet.

Läs mer: Danskarna e-handlar mest i Norden 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera