Hoppa till innehållet

Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Di Digital har kartlagt Sveriges 40 främsta serieentreprenörer under 40 år – här är de.

Andreas Thorstensson, Niklas Adalberth, Carl Fritjofsson, Sara Wimmercranz, Susanne Najafi, Louise Fritjofsson, Jarna Vanhatapio, Johanna Björklund, Hampus Jakobsson. Kollage Di Digital.
Andreas Thorstensson, Niklas Adalberth, Carl Fritjofsson, Sara Wimmercranz, Susanne Najafi, Louise Fritjofsson, Jarna Vanhatapio, Johanna Björklund, Hampus Jakobsson. Kollage Di Digital.

En liten skara serieentreprenörer utgör en oproportionerligt stor del av det svenska teknikundret. Di Digital har kartlagt Sveriges 40 främsta serieentreprenörer under 40.

Läs även: Huvudtexten: De styr snart tech-Sverige

Här är listan:

1. Jarno Vanhatapio (NTL)
Foto:
Ålder: 39 år
Antal bolag: 3

Jarno Vanhatapio är en av Sveriges främsta serieentreprenörer inom e-handel och mode på nätet. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group. Efter det grundande han Zoozoo.com, en sajt för djurfoder som köptes av marknadsledande Animail i augusti 2015.

I april samma år grundade han Na-kd, ett modebolag på nätet som även var tänkt att agera plattform för andras e-handelsbutiker. Bolaget lanserades i december 2015 och har redan en rullande årsomsättning på 220 Mkr, främst från egna varumärken. Värderingen ligger på 450 Mkr efter den senaste kapitalrundan då man tog in 140 Mkr från bland andra Northzone och Eequity.

2. Susanne Najafi (NTL)
Foto: Patrik Olsson
Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz

Ålder: 35 år
Antal bolag: 3

Susanne Najafi är idag främst känd för att under 2016 ha grundat riskkapitalfonden Backing Minds ihop med Sara Wimmercranz. Fonden, vars mål är att hitta startup-investeringarna som andra missar, har tagit in 100 miljoner kronor från bland andra H&M:s vd Karl-Johan Persson och Collector Bank-grundaren Lena Apler.

Innan hon blev investerare grundade Susanne Najafi fyra bolag, varav tre i techsektorn. Dessa är Clearlii, som säljer kontaktlinser på nätet och i apotek, Lokalii, en marknadsplats för lokala upplevelser, och Unity Beauty Group, idag Eleven, en av Nordens största nätbutiker för smink och hudvård.

Läs även: De styr tech-Sveriges framtid

3. Henrik Persson Ekdahl (NTL)
Ålder: 36 år
Antal bolag: 3

Med bas på Malta och rötterna i bettingsektorn är Henrik Persson Ekdahl lite av en dark horse bland svenska tech-entreprenörer. Idag lever han en dubbel existens som bolagsgrundare och investerare via Optimizer Invest där han är partner. Henrik Persson Ekdahl grundat Parktrade Europe, Bestpoker och Catena Media, som noterades på Nasdaq Stockholm i fjol och idag har ett börsvärde på 5,6 miljarder kronor.

4. Niels Bosma (NTL)
Ålder: 35
Antal bolag: 3

2008 grundade Niels Bosma bolaget Offerta, en digital marknadsplats för hantverk- städ- och flyttjänster. Företaget har nått stora framgångar lockade tidigt Kinnevik som investerare. I januari i år såldes Offerta till riskkapitalbolaget Alfven & Didrikson för drygt 100 Mkr.

Niels Bosma har också hunnit grunda två andra bolag, fastighetsinvesteringsbolaget Tessin , där användarna lånar ut pengar till olika fastighetsprojekt, samt ett verktyg för Excel vid namn Seotools for Excel.

5. Jens Nylander (NTL)
Foto:
Ålder: 37 år
Antal bolag: 3

Vid 37-års ålder har Jens Nylander redan grundat tre techbolag: den kortlivade mp3-succén Jens of Sweden, som begärdes i konkurs 2005, det börsnoterade hörlursbolaget Jays, vars börsvärde nu är nere på 25 Mkr, och Automile, vars system för att visualisera en bils prestanda redan lockat 110 Mkr i riskkapital från bland andra Atomico och den amerikanska techjätten Salesforce.

6. Dan Nilsson (NTL)
Ålder: 37
Antal bolag: 4

Dan Nilsson (NTL) är en av de på listan som hunnit grunda hela fyra utan att ha hunnit fylla 40. Det mest kända är appen Fyndiq, ett slags “Ullared på nätet” som sammanför säljare med köpare. Bolaget har varken lager eller logistik, men omsatte redan 2015 över 300 Mkr. Sedan starten 2009 har Fyndiq hunnit ta in totalt 120 miljoner kronor i riskkapital.

Dan Nilsson står även bakom Contentor, som arbetar med att sälja texter på nätet, E-commerce Park, som fungerar som inkubatorföretag för e-handlare, samt e-handel.se, som är en nyhets- och mötesplats för e-handlare.

7. Louise Fritjofsson (NTL)
Foto:
Ålder: 31
Antal bolag: 4

Startade sitt första bolag redan som 19-åring. Bolaget hette Popsox, sålde prenumerationer på strumpbyxor på nätet, och såldes inom ett par år till postorderföretaget Consortio. Sedan dess har hon grundat tre bolag, adtechbolaget Adprofit, träningsappen Vint och Rewind Products, som bland annat tillverkar hörlurar med 80-talsdesign och andra retroprylar i en modern tappning. Bor sedan en tid i San Francisco med maken Carl Fritjofsson.

8. Fredrik Jung Abbou (NTL)
Foto:
Ålder: 39
Antal bolag: 3

Fredrik Jung Abbou grundade sommaren 2014 hälsotechbolaget Kry (NTL) som förenar läkare och patienter via video och chatt på nätet. Företaget har tagit in över 60 miljoner kronor i investeringar, från bland annat Creandum, Index Ventures och Project A ventures. Kry har även expanderat i Norge och i Spanien.

Fredrik har även varit med och grundat låneföretaget Lendo samt Fakturino, en digital marknadsplats för företagsfinansiering.

9. Carl Fritjofsson (NTL)
Foto:
Ålder: 37
Antal bolag: 3

Carl Fritjofson är främst känd som en av grundarna bakom Wrapp, en app som kopplas till ett bankkort och används för att samla lojalitetspoäng vid köp av produkter och upplevelser. Företaget har flera stora investerare som Klarna och H&M.

Utöver detta har han grundat skatebordappen HDWR samt Rewind, som han startat ihop med sin fru Louise Fritjofsson. Techparet bor numera tillsammans i San Francisco.

10. Johanna Björklund (NTL)
Foto:
Ålder: 38
Antal bolag: 3

En ingenjör från Umeå som 2008 startade bolaget Codemill, som idag levererar digitala videolösningar till mediebolag som The Guardian och BBC. Codemill har gett upphov till ytterligare två bolag inom samma sektor, Smartvideo och Accurate Player.

Här är 11-40:

Kristian Jacobsson (NTL)
35 år
FinanZero, Kortio, Pensionera, Zentro

Fredrik Stockman (NTL)
33 år
Freebee, Pokemall, Threadsafe

Andreas Thorstensson (NTL)
38 år
Strafe, The North Alliance, Toborrow, SK Gaming, ESN

Fredric Gunnarson (NTL)
36 år
Lociloci, Thefarm.se

Emmet King (NTL)
26 år
J12 Ventures, NOWO

Luca Banderet (NTL)
27 år
J12 Ventures, NOWO

Adam Linders (NTL)
29 år
Thatsup, TradeVenue 

Rasmus Adler Wahlberg (NTL)
28 år
Advisa, Fitnesscollection

Niklas Adalberth (NTL)
36 år
Klarna, Norrsken

Åke Brattberg (NTL)
39 år
Dyllox, Statbot

Hampus Jakobsson (NTL)
37 år
TAT, Brisk

Ludvig Aldrin (NTL)
34 år
GoGet, Svipler

Ludvig Linge (NTL)
38 år
Aevy, TAT

Eli D Keren (NTL)
39 år
Betalo, Sleepo

Christopher Brinkeborn Beselin (NTL)
33 år
Zpotdrop, Pangara, Lazada 

Sara Wimmercranz (NTL)
36 år
Footway, Backing Minds

Andreas Wålm (NTL)
38 år
JAJDO, Reve

Daniel Aarenstrup (NTL)
30 år
SAVR, Virtual Trainer

Linus Bille (NTL)
38 år
Eicorn, Adunion, Asaasco

Daniel Eliasson (NTL)
37 år
Xwine, Gnosco

Nils von Heijne (NTL)
35 år
svrvive, Svärd von Heijne AB

Hans Dahlström (NTL)
37 år
Bluetail, Teclo Networks

Henrik Johansson (NTL)
38 år
Mediocre, InSuggest

Melisande Middleton (NTL)
38 år
Cime Media Ethics, Thingmap

Ante Sladic (NTL)
39 år
Nordic Digital Solutions, Fabolous & Amazing Works

Johan Norin (NTL)
30 år
Precisely, Qoorp, Jansson & Norin

Alexander Ekvall (NTL)
34 år
Fabrication Games, Snowprint Studios

David Brudö (NTL)
38 år
Fyndiq, Remente

Gustav von Sydow
38 år
Burt (NTL), Gustav von Sydow AB

Rickard Norregårdh (NTL)
27 år
C/MIND, Hyper One

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera