Hoppa till innehållet

Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Karl-Johan Persson

Di Digital lyfter fram 52 privatinvesterare som är extra betydelsefulla för det svenska ekosystemet. H&M:s vd Karl-Johan Persson är med på listan.

Tech-investerarna är ofta själva entreprenörer, en del sitter på ett stort kapital att investera andra på betydelsefulla nätverk. Det är personer som gör en stor insats för att nya svenska entreprenörer ska få chansen att pröva sina vingar.

Nästa person på listan är Karl-Johan Persson (NTL).

  • Ålder: 41 år.
  • Gör: Vd, H&M.
  • Placering i fjol: Ny på listan.
  • Utbildning: European Business School i London.

Bakgrund:

Karl-Johan Persson utbildade sig i London hade staden som bas när utvecklade Cos, som lanserade sin första butik 2007.  Två år senare tillträdde han som vd för familjeföretaget H&M.

Allmänt:

H&M:s vd har på senare år seglat upp som en allt viktigare ägare på den svenska techscenen.

Hans innehav sträcker sig från e-handlare som Fyndiq och Mathem till den digitala brevtjänsten Kivra, där han är storägare tillsammans med Glocalnet-grundaren Stefan Krook genom deras gemensamma bolag 41:an Invest.

”Det viktigaste för mig är att det är en affärsidé jag förstår och gillar, att det finns en tydlig kundnytta och att det är ett duktigt team. Det är de viktigaste grejerna”, säger Karl-Johan Persson till Di Digital.

Sammanlagt uppgår värdet på Karl-Johan Perssons privata techportfölj till minst 700 miljoner kronor, enligt Di Digitals beräkningar.

Entreprenörer som Di Digital har varit i kontakt med beskriver Karl-Johan Persson som påläst, skärpt, lyhörd och ödmjuk.

”Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går. Han har många bra idéer och är väldigt fokuserad på konsumentupplevelsen och på tillväxt”, sade nyligen Tomas Kull, vd för Mathem.

  • Investeringsgeografi: Främst svenska techbolag. H&M har dock även investerat i Storbritannien.
  • Investeringssektorer: Främst e-handel men också digitala tjänster som Kivra och Pricerunner.
  • Investeringsstadie: Sådd- och A-rundor.
  • Portföljbolag i urval: Fyndiq (NTL), Kivra (NTL), Mathem (NTL), Pricerunner (NTL).
  • Exits: Inga hittills.

Se hela Karl-Johan Perssons profil på nordictechlist.com.


Så har vi utsett Sveriges mäktigaste tech-investerare:

Di Digital lyfter under några veckor fram de 52 mest framträdande privatinvesterarna i den svenska internetsektorn. Personerna på listan har viktats efter fem kriterier såsom renommé, kapital och historik. I listan ingår inte personer som i första hand investerar andras pengar, såsom anställda på riskkapitalbolag.

Läs mer: Nu presenterar vi Sveriges mäktigaste tech-investerare.

Om nordictechlist.com:

Nordictechlist.com är Di Digitals databas över den nordiska techsektorn. I databasen, som lanserades sommaren 2016, ingår personer, bolag och investeringar. Databasen utgör grunden för Di Digitals investerarlista och är öppen för vem som helst att ta del av.

Fjolårets lista: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera