Hoppa till innehållet

Svidande bötessmäll för e-sporthallar efter nattspel

Två av Sveriges mest populära e-sportcenter drabbas av dryga böter från Arbetsmiljöverket. Detta efter att anställda arbetat otillåtet under drygt 2 700 timmar nattetid.

En ung man spelar på Inferno Online i Stockholm. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.
En ung man spelar på Inferno Online i Stockholm. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.Bild: Nora Lorek / TT

De båda e-sportbolagen Inferno Online och Stockholm Gaming Arena ska betala totalt drygt 1,2 miljoner kronor i sanktionsavgifter för att ha brutit mot nattarbetsförbudet, och därmed inte gett sina anställda rätt till den lagstadgade dygnsvilan, rapporterar Nyhetsbyrån Siren. 

Inferno Onlines lokaler på Odengatan i centrala Stockholm har beskrivits som världens största lokal för e-sport, där det regelbundet arrangeras så kallade "nattgibb" med spel från midnatt och framåt. Stockholm Gaming Arena är i sin tur beläget på Ringvägen i huvudstaden.

Läs mer: Kinneviks MTG är giganten inom svensk e-sport 

Enligt ett beslut från Arbetsmiljöverket har bristerna i spelhallarna varit systematiska under en längre tid hos bolagen, som saknat kollektivavtal. Avgiftsbeloppen kan vara historiskt höga. 

”Jag känner inte till några tidigare fall med en så hög sanktionsavgift”, säger Christina Asplund, sektionschef på Arbetsmiljöverket, till Nyhetsbyrån Siren.

Hon berättar att Arbetsmiljöverkets inspektioner visade att de flesta anställda var ungdomar, i regel yngre än 25 år.

Läs mer: Här är MTG:s alla utmanare om e-sportpengarna 

Enligt myndighetens uträkningar uppgick den otillåtna arbetstiden – mellan midnatt och klockan 5 på morgonen – till totalt 2 122 timmar på Inferno Online och 611 timmar på e-sportcentret Stockholm Gaming Arena. Verket har utgått från arbetstidsrapporter från april i fjol till mars 2018.

Bolagen har nu tid på sig till mitten på juni att godkänna föreläggandena. Pengarna måste sedan komma in efter senast två månader, annars har Arbetsmiljöverket möjlighet att gå vidare med målet till domstol.

Läs mer: Red Reserve storsatsar – ska leda ny e-sportboom i Sverige 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera