Hoppa till innehållet

Swedbank: ”EU ökar risken för hackarattacker i fintech-sektorn”

EU-direktivet PSD2 spås öka innovationskraften i EU:s bank- och finanssektor. Men initiativet ökar även risken för hackarattacker, enligt Emma Heimonen, chef för digital innovation på Swedbank.

 

Emma Heimonen, chef för digital innovation på Swedbank, utanför Swedbanks lokaler i Visby.
Emma Heimonen, chef för digital innovation på Swedbank, utanför Swedbanks lokaler i Visby.

Detaljerna är fortfarande inte fastställda. Men om allt går väl ska EU-direktivet PSD2 införas redan under 2018. 

Något förenklat tvingas då alla aktörer i EU:s bank- och finanssektor att öppna upp sina tekniska gränssnitt (API:er) och lämna ut sin kunddata till tredje part - om kunden begär och godkänner det. Det innebär att små fintechbolag får tillgång till det bankvalv av data som storbankerna tidigare behållt för sig själva. 

Syftet är att bland annat att underlätta gränsöverskridande betalningar och finansiella tjänster inom EU. Ambitionen är även att skärpa konkurrensen på bank och finansmarknaden samt öka konsumentnyttan.

Risken är att de inte klarar att kompensera kunderna om det sker hackerattacker.

”Det här gynnar konsumenten och underlättar för banker och andra aktörer att skapa nya tjänster. PSD2 innebär ju i grunden att kunden äger sin data och har rätt att ta med sig den. I Sverige lever vi ju redan med dessa typer av regler och vi har ett bra regelverk här”, säger Emma Heimonen, chef för digital innovation på Swedbank.

Läs mer: Lena Apler om Klarnas nya giv: ”Bra med fler disruptiva banker”

Hon är på plats i Almedalen under politikerveckan och talade tidigt under måndagen i Swedbanks lokaler på ämnet personlig integritet i en allt mer digitaliserad bankvärld. 

”PSD2 är bra för bankerna, bra för kunderna, bra för fintechbolagen, och bra för hackarna”, sa hon från scen.

På vilket sätt ökar PSD2 hackarrisken?

”När du får från att ha din kunddata hos en aktör till att ha den hos flera så ökar ju risken. Det dyker upp många fintechbolag nu som inte har några finansiella muskler. Risken är att de inte klarar att kompensera kunderna på ett bra sätt om det sker hackarattacker och kunddatan stjäls.”

Vad ska man göra åt saken?

”Som konsument ska man vara medveten att man tar en risk när man ger en tredje part access till sin bankkontoinformation. Även om det bara handlar om en liten transaktion i e-handeln kan det innebära att mycket data lämnas över.”

Vad bör EU göra?

”En bra motvikt är ju GDPR som är EU:s sätt at säkra personliga uppgifter. Det är lite som EU:s PUL, i uppdaterad version. Men man måste givetvis vara väldigt uppmärksam på riskerna och agera därefter”. 

Läs mer: Här är storbankernas alla startupsatsningar

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera