Hoppa till innehållet

Swedbank fintech-satsar: Nu lanseras social aktieapp i Sverige

Nu har den sociala aktieappen Sprinklebit lanserats i Sverige med Swedbank som partner. Den svenskgrundade appen ska exponeras för bankens fyra miljoner privatkunder i digitala kanaler och på kontor.

Emma Heimonen, digital innovationschef på Swedbank. Foto: Swedbank/Sprinklebit. Kollage.
Emma Heimonen, digital innovationschef på Swedbank. Foto: Swedbank/Sprinklebit. Kollage.

I helgen blev den sociala aktieappen Sprinklebit tillgänglig på App Store och Google Play i Sverige. Partner till Sprinklebit är Swedbank, som började samarbeta med Sprinklebit redan förra året. Planen då var att lansera tjänsten under hösten 2016.

Läs mer: Swedbank ska lansera ett eget ”Shareville”

”Vi är glada att vi äntligen släpper det här mot slutkunder", säger Emma Heimonen som är digital innovationschef på Swedbank.

Sprinklebit grundades 2011 av svensken Alexander Wallin men har sitt huvudkontor i New York. Förra året tog bolaget in 85 miljoner kronor i riskkapital från amerikanska GTC.

Sprinklebit är en social plattform där man kan chatta och med virtuella pengar handla genom en aktiesimulator, som har både fördröjd data och realtidsdata för svenska och amerikanska aktier. Swedbank har utvecklat placeringsskolan för den svenska marknaden.

Vi har vuxit markant

På den amerikanska marknaden har Sprinklebit redan varit igång ett tag. I december 2016 hade Sprinklebit omkring 18 000 användare.

”Men vi har vuxit markant sedan dess”, säger vd:n Alexander Wallin utan att vilja gå in på närmare detaljer.

”Nu lanserar vi i princip en helt ny version med både amerikanska och svenska aktier. Sen kommer vi att rulla ut i fler länder i Norden.”

Vi kan nå nya kundgrupper och sådana som tycker att aktier är svårt

Swedbank har inte gått in med pengar i Sprinklebit utan samarbetet innebär att appen får en kanal till bankens fyra miljoner kunder i Sverige, både digitalt och på kontoren. Men appen kommer att vara tillgänglig även för svenskar som inte är Swedbank-kunder.

Emma Heimonen ser Sprinklebit som ett komplement till bankens existerande tradingaffär.

”Vi kan nå nya kundgrupper och sådana som tycker att aktier är svårt. Med Sprinklebit kan de testa sig fram med virtuella pengar. Just den folkbildande delen passar bra med Swedbanks värderingar.”

Foto:
Alexander Wallin, grundare och vd för Sprinklebit. Foto: Sprinklebit

Alexander Wallin betonar den tekniska och regulatoriska betydelsen av partnerskapet:
"Vi får ett ramverk både för tekniken och compliance-delen.”

Läs även: Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea

Det finns redan sociala plattformar för placeringar i Sverige, bland annat Nordnets Shareville.

Sprinklebits grundare menar att den stora skillnaden mot konkurrenterna är att bolaget har byggt ett ekosystem för att kunderna ska kunna ta bättre finansiella beslut. Han lyfter bland annat fram ett verktyg som ska göra det snabbt och enkelt att tekniskt analysera ett bolag för att avgöra om dess aktie kommer att över- eller underprestera jämfört med marknaden.

Affärsmodellen är att användarna kan bli premiumkunder för en månadsavgift och få tillgång till fler verktyg.

"Ett annat ben i affärsmodellen är att vi kan hjälpa till vid investeringsbeslut med hjälp av den stora datamängd vi samlat in", säger Alexander Wallin.

Det här är ett jättebra avstamp för oss när vi går ut i världen

I USA kan kunderna även köpa riktiga aktier via Sprinklebit. Den funktionaliteten kommer till en början inte att vara tillgänglig i Sverige.

Alexander Wallin gör ingen hemlighet av att Sprinklebit vill expandera globalt.

"Det här är ett jättebra avstamp för oss när vi går ut i världen", säger han och berättar att bolaget just nu talar med ett tiotal andra banker i Sydamerika, Europa, Mellanöstern och Asien.

Swedbank har den senaste tiden visat ett allt större intresse för fintech. Förra året startades en ny enhet för digitala satsningar. I veckan kunde Di Digital berätta att Swedbank gjort sin första fintechinvestering när banken var den ledande finansiären när Mina Tjänster tog in 15 miljoner kronor.

Läs mer: Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg

”Samarbeten med fintechbolag är en viktig del i Swedbanks digitala strategi. De kan hjälpa oss att snabbare få ut nya, innovativa lösningar till nytta för våra kunder", säger Emma Heimonen.

Vi har storleken för att ta ett litet bolag och göra det stort

"Om vi hittar partners eller startupbolag som redan har byggt något bra så samarbetar vi gärna för att öka takten. Men kundnyttan är alltid i främsta rummet och säkerheten kan vi aldrig kompromissa med."

Om de ska gå in i ett samarbete vill de att startupen är skalbar.

"Vi har storleken för att ta ett litet bolag och göra det stort, men det måste vara redo.”

Läs även: Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen” 

Mer om storbankernas satsningar på fintechbolag i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/amazon-skrall-alibabaisverigeochstorbankernasstartupvurm

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera