I helgen blev den sociala aktieappen Sprinklebit tillgänglig på App Store och Google Play i Sverige. Partner till Sprinklebit är Swedbank, som började samarbeta med Sprinklebit redan förra året. Planen då var att lansera tjänsten under hösten 2016.
Läs mer: Swedbank ska lansera ett eget ”Shareville”
”Vi är glada att vi äntligen släpper det här mot slutkunder", säger Emma Heimonen som är digital innovationschef på Swedbank.
Sprinklebit grundades 2011 av svensken Alexander Wallin men har sitt huvudkontor i New York. Förra året tog bolaget in 85 miljoner kronor i riskkapital från amerikanska GTC.
Sprinklebit är en social plattform där man kan chatta och med virtuella pengar handla genom en aktiesimulator, som har både fördröjd data och realtidsdata för svenska och amerikanska aktier. Swedbank har utvecklat placeringsskolan för den svenska marknaden.
Vi har vuxit markant
På den amerikanska marknaden har Sprinklebit redan varit igång ett tag. I december 2016 hade Sprinklebit omkring 18 000 användare.
”Men vi har vuxit markant sedan dess”, säger vd:n Alexander Wallin utan att vilja gå in på närmare detaljer.
”Nu lanserar vi i princip en helt ny version med både amerikanska och svenska aktier. Sen kommer vi att rulla ut i fler länder i Norden.”
Vi kan nå nya kundgrupper och sådana som tycker att aktier är svårt
Swedbank har inte gått in med pengar i Sprinklebit utan samarbetet innebär att appen får en kanal till bankens fyra miljoner kunder i Sverige, både digitalt och på kontoren. Men appen kommer att vara tillgänglig även för svenskar som inte är Swedbank-kunder.
Emma Heimonen ser Sprinklebit som ett komplement till bankens existerande tradingaffär.
”Vi kan nå nya kundgrupper och sådana som tycker att aktier är svårt. Med Sprinklebit kan de testa sig fram med virtuella pengar. Just den folkbildande delen passar bra med Swedbanks värderingar.”
Alexander Wallin, grundare och vd för Sprinklebit. Foto: Sprinklebit
Alexander Wallin betonar den tekniska och regulatoriska betydelsen av partnerskapet:
"Vi får ett ramverk både för tekniken och compliance-delen.”
Läs även: Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea
Det finns redan sociala plattformar för placeringar i Sverige, bland annat Nordnets Shareville.
Sprinklebits grundare menar att den stora skillnaden mot konkurrenterna är att bolaget har byggt ett ekosystem för att kunderna ska kunna ta bättre finansiella beslut. Han lyfter bland annat fram ett verktyg som ska göra det snabbt och enkelt att tekniskt analysera ett bolag för att avgöra om dess aktie kommer att över- eller underprestera jämfört med marknaden.
Affärsmodellen är att användarna kan bli premiumkunder för en månadsavgift och få tillgång till fler verktyg.
"Ett annat ben i affärsmodellen är att vi kan hjälpa till vid investeringsbeslut med hjälp av den stora datamängd vi samlat in", säger Alexander Wallin.
Det här är ett jättebra avstamp för oss när vi går ut i världen
I USA kan kunderna även köpa riktiga aktier via Sprinklebit. Den funktionaliteten kommer till en början inte att vara tillgänglig i Sverige.
Alexander Wallin gör ingen hemlighet av att Sprinklebit vill expandera globalt.
"Det här är ett jättebra avstamp för oss när vi går ut i världen", säger han och berättar att bolaget just nu talar med ett tiotal andra banker i Sydamerika, Europa, Mellanöstern och Asien.
Swedbank har den senaste tiden visat ett allt större intresse för fintech. Förra året startades en ny enhet för digitala satsningar. I veckan kunde Di Digital berätta att Swedbank gjort sin första fintechinvestering när banken var den ledande finansiären när Mina Tjänster tog in 15 miljoner kronor.
Läs mer: Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg
”Samarbeten med fintechbolag är en viktig del i Swedbanks digitala strategi. De kan hjälpa oss att snabbare få ut nya, innovativa lösningar till nytta för våra kunder", säger Emma Heimonen.
Vi har storleken för att ta ett litet bolag och göra det stort
"Om vi hittar partners eller startupbolag som redan har byggt något bra så samarbetar vi gärna för att öka takten. Men kundnyttan är alltid i främsta rummet och säkerheten kan vi aldrig kompromissa med."
Om de ska gå in i ett samarbete vill de att startupen är skalbar.
"Vi har storleken för att ta ett litet bolag och göra det stort, men det måste vara redo.”
Läs även: Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen”
Mer om storbankernas satsningar på fintechbolag i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/amazon-skrall-alibabaisverigeochstorbankernasstartupvurm
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.