Hoppa till innehållet

Swedbank gör sig redo inför att dataslussarna öppnas: "Vi vill gå ännu längre"

Genomförandet av det andra betaltjänstdirektivet, PSD2, rycker allt närmare. Swedbank vill dock vara ute i god tid och lanserar nu Open Banking för att dra nytta av de möjligheter som PSD2 skapar. 

Emma Heimonen, chef för digital innovation på Swedbank
Emma Heimonen, chef för digital innovation på Swedbank

På måndagen meddelade Swedbank att man lanserar Open Banking, en testmiljö för att utveckla en standard för Swedbanks tekniska gränssnitt (API). 

”Open Banking är en API-plattform där vi som bank kan samarbeta med alltifrån små utvecklare till stora bolag genom att dela access till produkter och data. PSD2 driver på utvecklingen av API:er från banker, vi vill gå ännu längre och ta tillvara på de möjligheter som det nya regelverket för med sig”, säger Emma Heimonen, chef för digital innovation på Swedbank. 

I september meddelade Finansdepartementet att arbetet med PSD2 drar ut på tiden och att lagstiftningen kommer kunna träda i kraft tidigast i maj 2018. 

Läs mer: Betaltjänstdirektivet PSD2 skjuts på framtiden

Varför lanserar ni nu?

”Det vi lanserar nu är första steget i en större ambition. Första releasen är en sandbox som vi kallar det, en testmiljö, där alla är välkomna att vara med och testa grejer eftersom den endast innehåller testdata. Över tid kommer vi bygga på ytterligare funktionalitet och fler API:er som också ger möjlighet till fler typer av samarbeten”, säger Emma Heimonen och poängterar att det alltid krävs kundens medgivande för att tredje part ska få tillgång till riktig data. 

”Vi har en del fintechsamarbeten redan idag och många av dem använder API:er kopplade till oss, men här får vi en bättre infrastruktur som gör att det kommer gå mycket snabbare att få till de här samarbetena vilket i slutändan gynnar våra kunder”, säger Emma Heimonen. 

I dagsläget samarbetar Swedbank bland annat med fintechbolagen Sprinklebit, Minatjänster, Erply och Speedledger. För att aktörer ska få tillgång till riktig kunddata i framtiden krävs det att alltså att kunden ger sitt godkännande. Enligt Swedbank kommer det även krävas en säkerhetsundersökning. 

Läs mer: Swedbank: ”EU ökar risken för hackarattacker i fintech-sektorn”

”PSD2 för med sig väldigt mycket bra. Det ökar konkurrensen och det kommer bidra till massor med nya innovativa lösningar till kunderna. Men i och med att kundens finansiella information kan finnas tillgänglig hos många olika aktörer så ökar förstås även risken att en av alla dessa begår ett misstag och råkar läcka den här informationen”, säger Emma Heimonen. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera