Annons

Swedbank skapar ”digital banking”-enhet

Swedbank öppnar den nya enheten ”Digital banking”.
Swedbank öppnar den nya enheten ”Digital banking”. Foto: Petter Cohen
Storbankerna utmanas av snabbväxande startupföretag från höger och vänster. För att hänga med i den digitala utvecklingen knoppar Swedbank av sina digitala satsningar i en ny enhet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De svenska storbankerna har tidigare kritiserats för att inte förnya sig själva i takt med den finansiella teknikens utveckling. Men den senaste tiden har storbankerna vaknat. 

Di Digital kunde tidigare i maj rapportera att SEB har gjort en jätteinvestering i sparappen Tink. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken. Och härom månaden aviserade Handelsbanken att man startar affärsområdet Ecster, en direkt konkurrent till Klarna. 

Swedbank, som i februari gick ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag, har under det senaste året tagit fram en ny nätbank.

Som en uppföljning på sin nya strategi, gör Swedbank nu ledningsförändringar och bildar en ny enhet för sina digitala banktjänster – digital banking.

I den nya enheten ska banken samla allt som har med de digitala tjänsterna att göra. Det innebär att områden som internetbanken, mobilbanken, digital säljsupport men även utveckling och innovation samlas på samma ställe. 

Den nya koncernfunktionen ska utvecklas av Lotta Lovén och Girts Bērziņš tillsammans med Swedbanks vd Birgitte Bonnesen.


Läs även: Swedbanks vd öppnar för startup-investeringar

Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen”
Efter ett årtionde i ide har björnarna äntligen vaknat. SEB:s jätteinvestering i Tink är ett tecken på en stundande fintech-kamp bland storbankerna, skriver DI Digitals Jonas Leijonhufvud.


Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies