I år har tretton bolag deltagit i Sting-programmet ”Test Drive”, med målet att vaska fram framtidens bästa fintech-idéer. Di Digital har tidigare rapporterat om bolagen som deltar i programmet och som under hösten coachats av bland annat affärsängeln Jane Walerud (NTL).
Under tisdagskvällen utsågs lånebolaget Sharelending till programmets vinnare.
Idén bakom Sharelending har utvecklats av personer som jobbar hos Swedbank och går ut på att ge bankkunder möjlighet att vara med och finansiera bankens lån till byggprojekt på ett sätt som inte är helt olikt crowdlendingbolaget Tessins affärsmodell.
Läs mer: Nordea lanserar plattform för crowdfunding
Bankkunderna får ränta på utlånade pengar medan företag får bättre möjlighet till finansiering. För bankkunden blir räntenivån 3 procent och pengarna låses i 6-12 månader.
”Den här idén är inspirerad av gamla sparbanksmodellen, att man ska kunna se det man investerat i”, säger Joakim Jonsson.
Joakim Jonsson och hans medgrundare Sonja Lundberg jobbar båda på Swedbank och har tillsammans över 20 års erfarenhet i banken. Joakim Jonsson är kundansvarig på avdelningen stora företag och institutioner medan Sonja Lundberg jobbar som omvärldsanalytiker åt koncernledningen.
”Planen är nu att vi sätter oss ned på Swedbank och ser om vi kan utveckla det här internt”, säger Joakim Jonsson.
Deras tanke är att funktionen ska finnas tillgänglig via Swedbanks mobilapp.
”Vi tror att det ger en konkurrensfördel gentemot till exempel Tessin då kreditprövningen görs av banken och banken går in på samma villkor”, säger Joakim Jonsson.
Läs mer: Tio bolag till Stings nya spelinkubator
Traditionellt har storbankerna fått skäll för att de inte hängt med då digitaliseringsvågen svept över branschen. Samtidigt har många fintechbolag startats i Sverige och blivit väldigt lyckosamma.
”För oss har det varit väldigt spännande att ta del av fintech-industrin. Samtidigt har man sett mer och mer att det är bra att fintech och bank närmar sig varandra alltmer”, kommenterar Joakim Jonsson.