Hoppa till innehållet

Swedbank tar Sting till hjälp för att hitta fintech-stjärnor

Swedbank kastar sig in i jakten på nästa generations fintech-stjärnor. Tillsammans med affärsängeln Jane Walerud och acceleratorn Sting ska storbanken nu vaska fram guldkornen bland företagsidéerna.

Foto: Jane Walerud och Swedbank samarbetar med acceleratorn Sting för att hitta nya, heta fintech-bolag.

I fjol startade acceleratorn Sting programmet ”Test Drive” för att vaska fram framtidens bästa fintech-idéer. Bland idéerna som då tog form finns Sigmastocks (NTL), som fått in kapital från Collector-grundaren Lena Apler, och sparappen Klirr som prisades som programmets vinnare.

När Sting i år ger sig ut på jakt efter en ny grupp lovande entreprenörer gör man det tillsammans med Industrifonden, FCG och Swedbank. Swedbank tar också ett stort kliv in i programmet genom att också skicka sina egna anställda som deltagare.

”Vi tror att de kan lära sig mycket av metodiken. Förhoppningsvis kommer de fram till idéer som de vill fortsätta utveckla inom ramen för Swedbank. Eller så är det idéer som har så stor potential att de ska drivas som fristående bolag med stöd av oss”, säger Emma Heimonen, chef för digital innovation på Swedbank.

Läs även: Sparappen Klirr nästa fintech-stjärna

För att hitta de tre teamen som Swedbank ska skicka kommer man att ordna en ”draknästet”-liknande tävling internt. Emma Heimonen menar att det här är en följd av det förändringsarbete som sker internt.

”Vi har en ny vd som satt en tydlig inriktning och ledningen omorganiseras. Givetvis är digitaliseringen en jätteviktig strategisk fråga där vi behöver accelerera, också genom att hitta startups att arbeta med”, säger hon.

Läs mer: Swedbanks vd öppnar för investeringar i startupbolag

Sting Test Drive stänger ansökningsperioden den 1 september. Totalt ska man ta in 10–15 team inklusive det som representerar Swedbank. Arbetet pågår sedan under hösten på kvällstid och leds av affärsängeln Jane Walerud – som var tidig investerare i Klarna – och Fredrik Rosengren från Sting.

Swedbank är inte den enda storbanken som i år satsar på att hitta närmare samarbeten med startupbolag. Nästa vecka startar Nordea sitt acceleratorprogram med 35 startupbolag som kommer att sitta på Nordeas kontor i Stockholm och Helsingfors.

”Vi jobbar hårt på att utveckla nya digitala lösningar till våra kunder, och är beroende av att knyta till oss kreativitet och idéer”, säger Erik Zingmark, co head of transaction banking på Nordea.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera