Hoppa till innehållet

Swedbanks vd öppnar för investeringar i startupbolag

Med Swedbanks enhet för digitala banktjänster ska banken börja samarbeta och göra investeringar i nya fintechbolag. Snart ska bankens första satsning offentliggöras.

Swedbanks vd Birgitte Bonnesen öppnar för samarbeten och investeringar i startupbolag.
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen öppnar för samarbeten och investeringar i startupbolag.Foto: Jesper Frisk

Swedbank gick under måndagen ut med att de samlar all sin digitala kompetens i en ny enhet ”Digital banking”.  I den nya enheten ska banken samla internetbanken, mobilbanken, digital säljsupport men även utveckling och innovation på samma ställe. Ansvariga för enheten kommer även att ta beslut om investeringar och samarbeten i startupbolag med finansiellt fokus. 

Tidigare i år kunde Di Digital rapportera om Swedbanks nya nätbank, en produkt som kan ses som startskottet i Swedbanks nya strategi.

”I februari stod vi precis i startgroparna. Vi har påbörjat ett antal dialoger med fintechbolag och tredje part och vi har för avsikt att gå vidare med några av dem”, säger Lotta Lovén, tillförordnad chef på den nya enheten.

”Vi kommer inom kort gå ut med vår första satsning”, fyller vd:n Birgitte Bonnesen i.

Från att ha legat på latsidan har de svenska storbankerna den senaste tiden börjat snegla mot startupbolagen för hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen.

Di Digital kunde tidigare i maj rapportera att SEB har gjort en jätteinvestering i sparappen Tink. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken. Och härom månaden aviserade Handelsbanken att man startar affärsområdet Ecster, en direkt konkurrent till Klarna. 


Swedbanks Lotta Lovén och vd Birgitte Bonnesen.

Att de svenska storbankerna inte har lyckats förnya sig själva i takt med den finansiella teknikens utveckling, är en beskrivning som Birgitte Bonnesen kan hålla med om. 

”Vi har vaknat till liv nu kan man nästan säga”, säger hon och skrattar.

Hur mycket kapital som Swedbank planerar att investera i fintechbolag vill Birgitte Bonnesen däremot inte kommentera.

”Vi vill inte definiera det på det sättet. Vi utgår hela tiden ifrån vårt kunderbjudande och behovet från kunder, så vi kommer inte att begränsa oss”, säger hon.

Läs även: Kinnevik investerar halv miljard i robotrådgivare

Möjliga områden för investeringar är där marknaden har öppnats efter förändringar i regelverket. Swedbanks Lotta Lovén nämner bland annat robotrådgivning och tjänster inom betalningar och kontoinformation, som kan ge en översikt och råd om vardagsekonomi. 

”Vi har tittat på olika typer av samarbeten, den ena är inom värdeadderande tjänster som vi inte erbjuder i dag. Det andra är områden inom vår traditionella verksamhet där vi behöver samarbeta med andra för att bli ännu bättre”, säger Lotta Lovén.

Läs även: Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera