Hoppa till innehållet

Swiftcourt har stuvat om – tar in 10 miljoner från Collector

Swiftcourt har gått från att vara en digital domstol till att ordna med digitala kontrakt mellan köpare och säljare på Blocket. Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor för att ta sig an Europa.

Johan Hedén Hultgren, vd och medgrundare.
Johan Hedén Hultgren, vd och medgrundare.Foto: Teodor Axlund.

Det Malmöbaserade fintechbolaget Swiftcourt ska höja säkerheten för privata köpare och säljare på olika handelsplatser.

Tidigare var man en digital domstol, men efter en tid av utvärdering insåg bolaget att digitala kontrakt är vad konsumenterna vill ha.

Nu tar man in 10 miljoner kronor från Collector Ventures, som techprofilen Lena Apler står bakom, för att kunna expandera med den nya affärsidén.

”Swiftcourt har tagit fram den saknade länken i kedjan när privatpersoner köper och säljer direkt till varandra. Ett digitalt kontrakt som skapar trygghet och säkra transaktioner. För oss som digital bank är det viktigt att eliminera risker vid digitala transaktioner, då kan vi genomföra betalningar och finansiera köp baserat på ett digitalt kontrakt mellan parterna”, säger Lena Apler.

Läs mer: Han gör pappersavtal onödiga – får in 20 miljoner 

Swiftcourt grundades 2015 av Johan Hedén Hultgren tillsammans med Hampus Sahlin, Jakob Elander, Fredrik Andersson och Niklas Holmquist. Johan Hedén Hultgren och Jakob Elander har bakgrunder inom juridik. Tidigare har man backats av ett antal svenska affärsänglar.

Vd Johan Hedén Hultgren säger sig vara stolt och hedrad av investeringen.

”Det är ett stort förtroende från en fin investerare. Vi ser med spänning fram emot framtiden tillsammans med Collector. Vi tror att Collector kan bidra till vår framtid och vidare utveckling”, säger han.

Under förra året lämnade Swiftcourt idén med den digitala domstolen för att i stället satsa på digitala köpekontrakt där privatpersoner identifierar sig med Bank-id och också kan få hjälp med medling om något skulle gå snett.

För användaren är det helt gratis att använda tjänsten för att skapa ett kontrakt. Intäkterna för Swiftcourt kommer i form av tilläggstjänster som exempelvis försäkringar när en försäljning av en bil sker mellan privatpersoner via en handelsplats. 

Väljer användaren att köpa en försäkring så betalar försäkringsbolaget en kommission till Swiftcourt. Nyligen startade bolaget ett samarbete med Blocket, ett viktigt steg enligt Johan Hedén Hultgren. 

Läs mer: Bostadssajten Qasa integreras i konkurrenten Blocket 

”Vi vill bli en 'one stop shop'. Tidigare har marknadsplatser inte riktigt brytt sig om vad som händer i transaktionsögonblicket. Efter att de dragit ihop köpare och säljare så är deras jobb klart. Men nu ökar konkurrensen och marknadsplatserna måste ha innovation för att konkurrera.”

”Dessutom måste man lita på den andra parten, vad är skicket på bilen exempelvis? För användaren är det en osäker process och man har haft liten kunskap om vad man ska göra. Det försöker vi ändra på genom att skapa en helhetslösning.”

2017 omsatte Swiftcourt 1,4 Mkr med ett minusresultat på 550 000 kronor. Sammanlagt administrerade bolaget 14 000 kontrakt. 

I år räknar Johan Hedén Hultgren med att 35 000 kontrakt kommer signeras genom bolagets digitala plattform. Det ska utmynna i en omsättning på mellan 3,5 och 4 Mkr. Under 2019 ska man expandera än mer och ta sig an delar av Europa, något som ska göras med hjälp av investeringen på 10 Mkr. 

”Vi har en Swiftcourt 2.0 på gång under nästa år. Tittar man på trenderna i privatköpshandeln, tror vi på att mer och mer kommer handla om köpupplevelsen. Vi vill att privatköpet ska göras lika tryggt och säkert som en vanlig e-handelstransaktion”, säger Johan Hedén Hultgren.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera