Hoppa till innehållet

Swiftcourt har stuvat om – tar in 10 miljoner från Collector

Swiftcourt har gått från att vara en digital domstol till att ordna med digitala kontrakt mellan köpare och säljare på Blocket. Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor för att ta sig an Europa.

Johan Hedén Hultgren, vd och medgrundare.
Johan Hedén Hultgren, vd och medgrundare.Foto: Teodor Axlund.

Det Malmöbaserade fintechbolaget Swiftcourt ska höja säkerheten för privata köpare och säljare på olika handelsplatser.

Tidigare var man en digital domstol, men efter en tid av utvärdering insåg bolaget att digitala kontrakt är vad konsumenterna vill ha.

Nu tar man in 10 miljoner kronor från Collector Ventures, som techprofilen Lena Apler står bakom, för att kunna expandera med den nya affärsidén.

”Swiftcourt har tagit fram den saknade länken i kedjan när privatpersoner köper och säljer direkt till varandra. Ett digitalt kontrakt som skapar trygghet och säkra transaktioner. För oss som digital bank är det viktigt att eliminera risker vid digitala transaktioner, då kan vi genomföra betalningar och finansiera köp baserat på ett digitalt kontrakt mellan parterna”, säger Lena Apler.

Läs mer: Han gör pappersavtal onödiga – får in 20 miljoner 

Swiftcourt grundades 2015 av Johan Hedén Hultgren tillsammans med Hampus Sahlin, Jakob Elander, Fredrik Andersson och Niklas Holmquist. Johan Hedén Hultgren och Jakob Elander har bakgrunder inom juridik. Tidigare har man backats av ett antal svenska affärsänglar.

Vd Johan Hedén Hultgren säger sig vara stolt och hedrad av investeringen.

”Det är ett stort förtroende från en fin investerare. Vi ser med spänning fram emot framtiden tillsammans med Collector. Vi tror att Collector kan bidra till vår framtid och vidare utveckling”, säger han.

Under förra året lämnade Swiftcourt idén med den digitala domstolen för att i stället satsa på digitala köpekontrakt där privatpersoner identifierar sig med Bank-id och också kan få hjälp med medling om något skulle gå snett.

För användaren är det helt gratis att använda tjänsten för att skapa ett kontrakt. Intäkterna för Swiftcourt kommer i form av tilläggstjänster som exempelvis försäkringar när en försäljning av en bil sker mellan privatpersoner via en handelsplats. 

Väljer användaren att köpa en försäkring så betalar försäkringsbolaget en kommission till Swiftcourt. Nyligen startade bolaget ett samarbete med Blocket, ett viktigt steg enligt Johan Hedén Hultgren. 

Läs mer: Bostadssajten Qasa integreras i konkurrenten Blocket 

”Vi vill bli en 'one stop shop'. Tidigare har marknadsplatser inte riktigt brytt sig om vad som händer i transaktionsögonblicket. Efter att de dragit ihop köpare och säljare så är deras jobb klart. Men nu ökar konkurrensen och marknadsplatserna måste ha innovation för att konkurrera.”

”Dessutom måste man lita på den andra parten, vad är skicket på bilen exempelvis? För användaren är det en osäker process och man har haft liten kunskap om vad man ska göra. Det försöker vi ändra på genom att skapa en helhetslösning.”

2017 omsatte Swiftcourt 1,4 Mkr med ett minusresultat på 550 000 kronor. Sammanlagt administrerade bolaget 14 000 kontrakt. 

I år räknar Johan Hedén Hultgren med att 35 000 kontrakt kommer signeras genom bolagets digitala plattform. Det ska utmynna i en omsättning på mellan 3,5 och 4 Mkr. Under 2019 ska man expandera än mer och ta sig an delar av Europa, något som ska göras med hjälp av investeringen på 10 Mkr. 

”Vi har en Swiftcourt 2.0 på gång under nästa år. Tittar man på trenderna i privatköpshandeln, tror vi på att mer och mer kommer handla om köpupplevelsen. Vi vill att privatköpet ska göras lika tryggt och säkert som en vanlig e-handelstransaktion”, säger Johan Hedén Hultgren.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera