Annons

Swish dubblar intäkterna – ökar pressen på Klarna

Anna-Lena Wretman, vd på Swish.
Anna-Lena Wretman, vd på Swish. Foto: Jonas Eng
Swish fortsätter att öka omsättningen rejält. Bankernas fintech-satsning används av 7 miljoner användare och bolaget ska nu sno åt sig kunder från konkurrenter som Klarna, Izettle och Trustly.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bankägda betallösningen Swish har vuxit på sig. Under 2018 ökade omsättningen med nästan 93 procent till 171,4 miljoner kronor, visar bolagets årsredovisning som Di Digital tagit del av.

Enligt bolaget har man nu 7 miljoner användare. Swish ägs av Danske Bank, Swedbank och Sparbankerna, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea och SEB.

2017 landade betaltjänstens resultat på 6,2 Mkr, under förra året mer än dubblades det till 13,3 Mkr.

”Det var ett bra år. Det visar som de tidigare åren att vi är ett bolag som växer när omsättningen ökar och det går bra”, säger Anna-Lena Wretman, vd för ägarbolaget Getswish.

I oktober sade vd:n att man skulle nå 400 miljoner transaktioner under 2018.

Läs mer: Doldisen bakom Swish-succén: ”Når 400 miljoner transaktioner i år” 

Det målet når man precis, inte. Enligt årsredovisningen uppgick antal betalningar till 395 miljoner, ändock en präktig ökning från 275 miljoner betalningar 2017.

”Man får förstå att vi är på en marknad som bryter ny mark. Att göra prognoser är en utmaning och att vi landar så nära målet är fantastiskt. Det är ett mål som visar på stark tillväxt år till år och är ett kvitto som i sig visar att det går bra”, säger Anna-Lena Wretman.

Det sammanlagda värdet på transaktionerna under 2018 nådde 207 miljarder kronor. 

I februari i år kom ytterligare ett styrkebesked när Swish nådde sammanlagt 1 miljard betalningar sedan starten 2012. 

Den största majoriteten av transaktionerna sker fortfarande mellan privatpersoner, men bolaget ser att betalningar till företag, organisationer och föreningar växer och stod för 24 procent av transaktionerna.

”Betalningsmarknaden är under stark omvandling där förändringar i teknik, regelverk och kundbeteenden kommer att spela stor roll. Getswish är väl positionerade i denna omvandling och ser positivt på fortsatt utveckling och tillväxt kommande år”, står det i årsredovisningen.

I och med det välkända varumärket ser vd Anna-Lena Wretman stor potential på företagssidan, där betalande kunder kan hämtas från konkurrenter som Izettle, Klarna och Trustly. 

”Det är där tillväxten finns. Fördelningen är 75 procent privatpersoner och 25 procent företag ungefär. Det där ser vi förändras, månad för månad, redan nu är drygt 30 procent företag. Framför allt e-handeln går bra. Den växte med 270 procent under förra året”, säger hon och tillägger.

”Vi ser också en stor utvecklingspotential i det som sker i fysiska miljöer, bland föreningar och fysiska butiker. En stor andel av svenska befolkningen har Swish och dessutom är väldigt nöjda enligt flera mätningar. Det är klart att det lockar företagssidan.”

Investeringar ska ha gjorts för att framför allt se till så stabiliteten i systemen ökar, något som är en nyckel till att fler företag väljer Swish. 

”Det är ett känsligt ekosystem. Vi använder viktiga komponenter på marknaden som måste fungera. Så vi slipar på alla system hela tiden”, säger Anna-Lena Wretman.

Kassan ser dock inte ut att sina, tvärt om finns nu drygt 61 Mkr i eget kapital, att jämföra med nästan 51 Mkr 2017.

Personalkostnaderna kan hållas låga, under 2017 var medelantalet anställda 3 till antalet. Förra året ökade man till 7, en siffra som kommer stiga i år enligt Anna-Lena Wretman.

”2019 kommer vi växa ytterligare i personal. Vi har fokus på att vi inte ska vara ett stort bolag eftersom vi köper tjänster men vi behöver kritisk kompetens i och med att vi jobbar med utveckling i frontlinjen.”

Läs mer: Swish har nu sex miljoner användare – så ska tjänsten fortsätta växa 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer