Hoppa till innehållet

”Swish för utlandsbetalningar” växer snabbt – ser ökat behov i krisen

Från sin bas i Vivalla i Örebro har fintechbolaget Transfer Galaxy, som har ett slags ”swish för utlandsbetalningar”, hjälpt sina kunder att skicka över 2 miljarder kronor. I fjol mer än fördubblades omsättningen till 52 miljoner – nu kan coronaviruset ge dem ännu ett uppsving. 

Yosef Mohamed, Transfer Galaxys medgrundare och vd.
Yosef Mohamed, Transfer Galaxys medgrundare och vd.Foto: Terése Andersson

Himlen hänger tyngd av regnmoln över industriområdet i Vivalla, i Örebros utkanter. Om bara en vecka kommer coronaviruset att lamslå den svenska ekonomin, och skolor uppmanas att hålla stängda. Men än så länge går svenskarna till jobbet, omedvetna om vad som ska komma. 

Yosef Mohamed visar in huset där Transfer Galaxy har sitt huvudkontor. Till vänster ligger de lokaler man har huserat i de senaste åren. Till höger ligger ett tomt kontorsplan som snart ska fyllas med nya rekryter. 

”Innan året är slut är vi 75 anställda. Just nu är vi 46 stycken, de flesta här och så några i Stockholm”, berättar vd:n och öppnar dörren till huvudkontoret. 

Här inne talas drygt 17 olika språk – från swahili till dari – för att kunna kommunicera med målgruppen: invandrare bosatta i Europa som vill skicka pengar till hemlandet. 

Transfer Galaxys kontor i Vivalla, Örebro.
Transfer Galaxys kontor i Vivalla, Örebro.Foto: Terése Andersson.

Sedan starten har kunderna skickat över 2 miljarder kronor till en rad olika länder i Asien och Afrika. Men det är långt ifrån en självklarhet att de fem grundarna Ali Mohamed, Yosef Mohamed, Khalid Qassim, Abdirahman Ahmed och Mustafa Osman skulle starta företag. Särskilt inte inom fintech. 

”Ingen av oss hade någon bakgrund inom ekonomi. Vi tänkte snarare 'hur svårt kan det vara?' Hade vi vetat det i efterhand tror jag helt ärligt att vi inte hade startat”, säger Yosef Mohamed.

Det hela började i den kö till Western Unions ombud 2014, dit Yosef Mohamed återkommande gick för att skicka pengar till kusinerna i Somalia. Han jobbade då som ingenjör på ett konsultbolag. 

”Jag stod i kön och pratade med min barndomsvän. Vi kom in på att vi alltid står där och köar, att det är osmidigt, att många måste stressa för att hinna dit. Då sade han spontant 'varför kan vi inte göra som Swish, fast internationellt?'”

Transfer Galaxy grundades samma år, medgrundarna tog privatlån för att kunna satsa på idén och ansökte och fick tillstånd från Finansinspektionen. Målet var att skapa en tjänst som fanns direkt i mobilen, hade lägre avgifter än ombuden och som skickade pengarna snabbare. 

Men för att uppfylla löftet om överföringar på bara några sekunder behövde de snabbt få in externt kapital, eftersom tekniken byggde på att Transfer Galaxy först gick i god för varje betalning genom ett eget balanskonto. 

”Vi pitchade för fler än 100 investerare. Samtliga gav oss kalla handen.” 

Lösningen blev då enligt vd:n att ta fram siffror som talade för sig själva, så att de inte behövde sälja in sin tjänst. 

”Se hur kapitalet i Sverige fördelas. Det är väldigt homogent. Jag tror att många runtom i landet har fantastiska idéer, men alla får inte möjligheten.”

Ljuset kom några månader efter lanseringen, när riskkapitalbolaget Backing Minds gick in med en första investering på 4,5 miljoner kronor. Riskkapitalbolaget grundades 2016 av Susanne Najafi och Sara Wimmercranz och har bland annat den tidigare H&M-vd:n Karl-Johan Persson, Oriflame-familjen Af Jochnick samt Collector Bank-grundaren Lena Apler som finansiärer.  

Susanne Najafi, Yosef Mohamed och Sara Wimmercranz fotades av Di under 2018.
Susanne Najafi, Yosef Mohamed och Sara Wimmercranz fotades av Di under 2018.Foto: Jesper Frisk

”Susanne Najafi som har en bakgrund från Iran förstod strukturen snabbt. Hon vet att det här är stort. Men för en etnisk svensk kan det vara svårt att relatera.” 

I dag har bolaget tagit in drygt 36 Mkr i riskkapital, varav en majoritet från riskkapitalbolagen Alfvén & Didriksson och Backing Minds. 

Sedan starten har omsättningen mer än fördubblats för varje år, och så ser det även ut att fortsätta enligt de preliminära siffrorna för 2019. På ett år har omsättningen ökat från 24 till 52 Mkr. Resultatet landar på minus 3 Mkr, men man kan enligt vd:n redan nu visa på en vinst. Den kommer dock att bortprioriteras, eftersom Transfer Galaxy vill fortsätta att satsa på tillväxt. 

Än så länge går det bra att rekrytera rätt kompetens till Örebro. Att stanna i Vivalla är nämligen ett högst medvetet val, och något som sticker ut gentemot andra tillväxtbolag som tenderar att samlas kring storstäderna. Särskilt eftersom Vivalla räknas som ett särskilt utsatt område av polisen, och fått en bild i media som något av en problemförort. 

”Det handlar framför allt om att vara förebilder. Jag är uppväxt här och har valt att stanna. Jag tror starkt på att man som individ har ett stort ansvar i att inspirera kommande generationer. I de flesta förorter i Sverige är det ont om förebilder om man ska vara helt ärlig. Antingen så är det Zlatan Ibrahimovic eller så är det Timbuktu. Vi vill visa att man kan bli ingenjör, att man kan bli entreprenör.” 

Kopplingen till hemorten, och det faktum att de är nära sin målgrupp, medför en rad fördelar berättar Yosef Mohamed. 

Ett exempel är att de i början lade väldigt lite resurser på marknadsföring, tjänsten spreds när Vivallabor rekommenderade den till sina släktingar. Ett annat exempel är att kunder hjälpt till att ordna gratis boende när de gjort jobbresor utomlands, bland annat Kenya. 

”Vi har fått otroligt mycket kärlek och stöd under den här resan. Då känner vi ett ansvar och en lojalitet i att ge tillbaka till stadsdelen.” 

Vilken är den största utmaningen som Transfer Galaxy står inför just nu?

”Att vara alert och stå på tårna. Vi har stått ett antal år med champagneglasen i handen, men det kan vända väldigt fort.”

Strax efter att Di Digital besöker Transfer Galaxys kontor ökar coronavirusets spridning både i Sverige och i flera av de länder dit bolaget skickar pengar. Enligt Yosef Mohamed får krisen folk att söka sig till dem. 

”Vi ser ett ökat behov av vår tjänst nu när allt fler länder sluter sig och begränsar rörligheten. Tyvärr ser vi även att detta virus sprids alltmer i utvecklingsländerna med väldigt små resurser. I det läget är det viktigt för oss att kunna vara den ekonomiska bryggan mellan nära och kära runtom i världen.”

En annan utmaning som ofta lyfts med den här typen av pengaöverföringstjänster är risken för penningtvätt eller att pengarna går till illegal verksamhet. Hur jobbar ni för att det inte ska ske?

”I samband med penningstvättshärvan bland storbankerna har vi också stresstestats från alla möjliga håll. Vi är en kontantfri verksamhet. Allt är spårbart. Vi ser vart pengarna kommer ifrån, till vilken mottagare. Jag känner mig väldigt trygg med att vi kan tillhandahålla ett säkert system.” 

Förutom att utöka personalstyrkan har Transfer Galaxy också planer på att öppna ett kontor i Tyskland under 2020, som tillsammans med Storbritannien är en av de marknader där man ser en stark tillväxt. På lång sikt är målet att bli europaledande inom utlandsbetalningar. 

Hur har din bakgrund som svensk-somalier format dig som entreprenör? 

”När jag var färdigexaminerad ingenjör från KTH med bra betyg fick jag kämpa länge för att komma in på arbetsmarknaden. Jag ifrågasatte mig själv mycket. Vad är felet med mig? Var brister jag? När jag väl fick en möjlighet tog jag vara på den. När alla andra jobbade åtta timmar jobbade jag 16, för att visa alla andra att jag var värd en fast anställning. Efter det kom idén med Transfer Galaxy. Erfarenheten från de utmaningar jag mötte innan har jag tagit med mig hit.”

Yosef Mohamed, medgrundare och vd.
Yosef Mohamed, medgrundare och vd.Foto: Terése Andersson.
Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera