Bankernas mobiltjänst Swish har blivit en succé i Sverige. Sedan starten har hela 4,7 miljoner privatanvändare lockats att ladda ner appen, som används för att överföra pengar mellan bankkonton, från en mobil till en annan.
Tidigare i år lanserade Swish en tjänst för e-handel, Swish Handel. Men man tvingades sedan lägga ner tjänsten redan i början av juni, på grund av driftstörningar.
”Vi fick driftstörningar i hela systemet och tog Swish Handel ur drift i början av juni. Vi har jobbat med detta under sommaren”, säger Per Ekwall, presskontakt på Getswish, bolaget bakom Swish.
Rent tekniskt handlade det om att minneskapaciteten i systemet bands upp på ett felaktigt sätt. Konsekvensen blev att användarna kunde uppleva en tröghet, eller att betalningar överhuvudtaget inte kunde genomföras, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
Under sommaren har Getswish tillsammans med driftpartnern Bankgirot, arbetat för att hitta en långsiktig lösning på problemet för att kunna öppna tjänsten igen och undvika framtida störningar. Ambitionen var från början att få Swish Handel i drift igen under andra halvan av augusti, enligt pressmeddelandet.
Men under tisdagen, den 6 september, ligger tjänsten fortfarande nere. När driften kan återupptas vill Per Ekwall inte säga. Men han lovar mer information inom kort.
”Vi kommer med ny information under veckan”, säger han.
Getswish ägs gemensamt av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna. Idag deltar även Icabanken, Skandiabanken och Sparbanken Syd i tjänsten.