På tisdagen har det gått exakt fem år sedan betaltjänsten Swish lanserades i Sverige. Sedan dess har 'swisha' blivit ett verb och i november passerade tjänsten 6 miljoner användare som totalt swishar omkring 14 miljarder kronor i månaden. Och enligt Anna-Lena Wretman, vd för Swishs ägarbolag Getswish, kommer tillväxten att hålla i sig framöver.
”Vi tror att den starka volymutvecklingen fortsätter. När det gäller antalet transaktioner ligger vi på i snitt 4,5 per användare och månad vilket jag tycker är lite lågt. Den siffran borde vi kunna få upp lite", säger hon.
Swish började som en tjänst för överföringar mellan privatpersoner, men har genom åren utvecklats till en tjänst även för företag och e-handel, vilket är den funktion som växer snabbast med över 10 procent i månaden.
Läs mer: Succé för Swish i e-handeln
"Vi märkte ganska snabbt att delar av privat till privat-flödena flyttade över till småföretagare. Då insåg vi att det fanns ett stort behov och sen kom även e-handeln. Nu ser vi att tjänsten flyttar in i fysiska butiker där man bland annat försöker integrera Swish med sin kassa vilket vi tycker är spännande", säger Anna-Lena Wretman.
Enligt Anna-Lena Wretman tittar man på alla möjliga alternativ kring hur man kan vidareutveckla Swish och för tillfället håller man på med en "proof of concept" för fysisk butiksmiljö.
”Idag är kort totalt dominerande i butik och är i många lägen jättesmidigt. Då vill man komma med en lösning som ger något mer. Gör man inte köpprocessen enklare så är frågan vad incitamentet är för att ändra sitt beteende", säger hon.
Under hösten lanserades Apple Pay i Sverige. Hur ser du på konkurrenssituationen?
”Tittar vi lokalt så finns det en hel del konkurrenter och det kommer säkert komma fler med tanke på PSD2 vilket jag tycker är bra. Den stora konkurrensen kommer från de stora drakarna som Apple Pay och Samsung Pay, men också plattformar som Google och Facebook. Det är absolut ett hot, eller varför inte en möjlighet, som vi behöver hantera”, säger Anna-Lena Wretman.
”Så länge som vi kan hålla oss relevanta och göra vardagslivet enklare för användarna så tror jag vi har en bra position. Allting förändras, men det man ser överlag är att man inte kommer välja en betaltjänst utan att har flera och väljer den som passar bäst för tillfället. Vi har aldrig tänkt att man ska kunna köpa en villa med Swish även om vi fått frågan", fortsätter hon.
Läs mer: Wallenberg om Apple Pays intåg: Vi får se var det landar
Getswish ägs av Danske Bank, Handelsbanken, SEB, Länsförsäkringar, Nordea samt Swedbank och Sparbankerna. Bolaget går fortfarande med förlust och även om verksamheten ska vara kostnadseffektiv så har man inga direkta vinstmaximeringskrav på sig.
”Vårt mål är att fortsätta att utveckla den infrastruktur vi har och det ska vara öppet för andra banker och betalinstitut att ansluta sig. Som Swish-kund ska det räcka med att vara kund i en bank för att kunna betala till privatpersoner, företag och föreningar i andra banker. Det är det man vill med det här systemet", säger Anna-Lena Wretman.
Hur ser ni på möjligheten att göra internationella betalningar?
”Vi har ett nordiskt samarbete och har börjat diskutera möjligheten att göra överföringar till andra nordiska länder. Det finns en nytta i det både när det kommer till gränshandeln och om man studerar eller arbetar i varandras länder, men har konto hemma", säger Anna-Lena Wretman.
Andra nya funktioner man tittar på är återkommande betalningar via tjänsten, möjligheten att kunna skicka en betalningsbegäran till andra personer samt en lösning för utbetalningar som en ersättning till kontantavier, till exempel vid spelvinster.
Lagom till femårsfirandet lanserade bolaget även en funktion för att kunna skicka pengar paketerade som till exempel en julklapp, döpt till "Säg det med Swish", istället för det vanliga överföringsmeddelandet.
”Det tror vi är årets julklapp. Vi har sett att det swishats väldigt mycket vid högtider", säger Anna-Lena Wretman.