Hoppa till innehållet

Swish petar Klarna från betaltronen

Swish är Sveriges mest använda betaltjänst. Bankernas mobila betalapp seglar därmed förbi både Klarna och Paypal, enligt en ny attitydundersökning gjord av Insight Intelligence.

Bankernas mobiltjänst Swish har fått halva befolkningen att "swisha".
Bankernas mobiltjänst Swish har fått halva befolkningen att "swisha".Foto: Jesper Frisk

Mer än halva befolkningen, hela 51 procent av alla svenskar, uppger att de använder Swish. Det visar en ny attitydundersökning gjord av Insight Intelligence i samarbete med IIS, Bankgirot, Swedbank och EY.

Siffran är en enorm ökning från i fjol då endast 19 procent av befolkningen uppgav sig använda Swish.

Undersökningen visar även att bankernas mobila betalapp nu är en bredare betalmetod än både svenska Klarna och amerikanska Paypal, om man ska tro på respondenternas svar.

Klarna var störst i fjol med 44 procent av befolkningen i fickan. Och i år har den siffran stigit till 48 procent, bara tre procentenheter efter Swish.

Även Paypal ökar, från 29 till 31 procent.

Samma sak kan sägas för Izettle, vars upplevda användande ökat från 3 till 5 procent.

Wywallet, som bland annat används i kollektivtrafiken, minskar dock, från 7 till 5 procent mellan 2014 och 2015.

Swish går om Klarna som den vanligaste elektroniska betalmetoden, enligt Insight Intelligence

Undersökningens svarta får är SEQR, den mobila betaltjänsten som tagits fram av börsbolaget Seamless. Trots att tjänsten finns på allt från Hemköp och McDonald’s till Skopunkten och Apoteket Hjärtat uppger endast 1 procent av alla svenskar att de använder tjänsten.

Det är dock mer än Payair och Betalo som har ett oförändrat obefintligt användande.

Undersökningen är en riksrepresentativ attitydundersökning som alltså inte är baserad på faktisk användarstatistik.

Lyssna på Digitalpodden om Swish och SEB:s bitcoinsatsning: 

http://embed.acast.com/digitalpodden/supersuccenswish-seb-sbitcoin-satsningochmindfulnessforstartups

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera