Hoppa till innehållet

Swish utmanar Izettle med QR-koder

Bankernas betalapp Swish har redan lockat 110 000 handlare. Nu höjer man insatsen i kampen mot Izettle med en satsning på QR-koder. 

Samarbetspartners och konkurrenter: Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle och Anna-Lena Wretman, vd för Swish. Foto: Izettle.
Samarbetspartners och konkurrenter: Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle och Anna-Lena Wretman, vd för Swish. Foto: Izettle.

”Det här är en efterfrågad tjänst”, säger Anna-Lena Wretman, vd för Getswish, det bankägda bolaget bakom Swish.

Swish används i dag av 5,5 miljoner svenskar, främst för att överföra pengar mellan telefoner. Bara under maj månad ”swishade” svenska folket för ca 11,6 miljarder kronor.

I växande utsträckning används Swish även för att betala produkter och tjänster på nätet och i den fysiska handeln. Nätbutiker och handlare har registrerat hela 110 000 Swish-nummer.

Lösningen ”Swish för handel” används främst av handlare med relativt få transaktioner per timme. Som exempel kan nämnas kiosker, torghandlare, ambulerande försäljare, välgörande organisationer och ideella föreningar. 

I många fall har de tidigare använt kontanter, eller mobila kortläsare från det konkurrerande betalbolaget Izettle. 

För ett par veckor sedan gick Izettle ut och informerade att man möjliggjort för sina kunder att även ta emot Swish-betalningar. För Izettles del handlar det om att minska kundflykten till Swish genom att offra en del av sina kortintäkter.

”Vi är ju delvis konkurrenter, men Izettle har ju även en kassafunktion. Jag tycker det är fantastiskt att de integrerat Swish som betalmetod i den”, säger Anna-Lena Wretman, vd på Getswish sedan oktober i fjol. 

Läs mer: ”Därför tvingas Izettle samarbeta med Swish

Nu lanserar hon en ny Swish-satsning som ytterligare höjer insatsen i kampen med Izettle. 

I den senaste uppdateringen av Swish-appen, som lanseras måndagen den 5 juni, blir det nämligen möjligt att betala med QR-koder. Tekniken fungerar så att kunden fotograferar av en QR-kod (ser ut som en pixlad streckkod ungefär) med sin smartphone. Betalningen godkänns i telefonen och pengarna dras sedan direkt från kundens bankkonto.

Rent teknisk kan privatanvändare generera en egen QR-kod kopplad till det egna mobilnumret, samt att skanna andras QR-koder. Swish hemsida förses samtidigt med en generator där företag, föreningar, organisationer och privatpersoner kan skapa obegränsat antal unika koder.

”Detta är ytterligare ett steg som underlättar användningen av Swish i fler situationer. Handlare som säljer enkla produkter kan till och med baka in beloppet i QR-koden. Kunderna kan då betala medan de står i kö, och visa upp bekräftelsen i mobilen när de kommer fram till kassan”, säger vd Anna-Lena Wretman.

Börsbolaget Seamless har tidigare erbjudit betalning genom QR-koder på kedjor som McDonalds och Hemköp. Men det stora genombrottet för QR-koder har låtit vänta på sig.

Varför ska Swish lyckas där andra gått bet?

”Det är en efterfrågad tjänst för förenklar kundflödet! Kanske är det så att QR-koder inte kommer att ersätta kortbetalningar i stora butiker. Men vi tror det finns stora möjligheter bland de handlare i kontantintensiva miljöer”, säger Anna-Lena Wretman.

Läs mer: Nets vd öppnar för köp av Bankgirot

Swish är gratis för privatpersoner. Vad kostar ”Swish för handel”?

”Den frågan får man ställa till sin bank. Men vi har konkurrenskraftiga priser”.

Ska ni börja med kassatjänster ni med?

”Vi är ingen teknikleverantör. Men vi tittar på tilläggstjänster runt betalningar. Vi ska utveckla sådant som underlättar före, under och efter betalningen.” 

Swish har utmanare i Danmark där Danske Bank har byggt ”Mobile Pay”, en tjänst som även lanserats i Norge. Där möts de av konkurrents från ”Vipps”, som är DNB Nors Swish-utmanare. 

Ska ni börja samarbeta med Mobile Pay eller Vipps?

”Det finns ett behov av för nordiska aktörer att hitta ett sätt att integrera mobila lösningar. Det finns ett klart intresse av att ha interoperabilitet.” 

Anna-Lena Wretman rekryterades till Swish från Riksbanken. Hon har även jobbat på Swedbank och har stor erfarenhet inom betallösningar, banksamarbeten och finansiella regelverk.

Getswish ägs av Nordea, SEB, Handelsbanken, Swedbank, Danske Bank och Länsförsäkringar. 


Fotnot: Anna-Lena Wretman, vd för Getswish, talar vid Dagens Industris konferens Fintech den 4 oktober, 2017.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera