Hoppa till innehållet

Systembolaget om vinapps-bråket: ”De har tolkat lagen fel”

Systembolaget är på krigsstigen. Två webbtjänster har anmälts, men det är inte uteslutet att fler kan komma att ställas inför rätta. ”Vi har ett starkt case”, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Lennart Agén är presschef på Systembolaget.
Lennart Agén är presschef på Systembolaget.

Den populära vinappen Vivino stämdes i veckan av Systembolaget. Det är den andra digitala tjänsten att på kort tid att hamna i skottgluggen för det statliga monopolet.

Strax innan nyår inledde Systembolaget jakten på digitala vintjänster genom att anmäla Winefinder.

Men aktörerna som bedriver liknande former av importer där svenskar erbjuds att köpa vin för hemleverans är fler. Ett brott mot den ensamrätt som Systembolaget har, menar de själva.

Öppningen i lagen som gör att sajterna tagit sig rätten fortsätta är allmänt känd som ”Rosengrendomen”, efter privatpersonen som drev fallet i EG-domstol. 

Domen stipulerar att privatpersoner har rätt att själva importera vin från andra EU-länder.

Läs mer: Systembolaget rasar mot ”Vinets Spotify” efter lansering i Sverige

”Domen är tydlig. Den är till för att du och jag ska kunna söka upp en vingård och fråga om vi får köpa vin. Och sedan hanterar vi frakten själva och betalar alkoholskatten och så vidare. Det är uppdelat i flera moment. Det är en supertydlig lag tycker vi”, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Han menar att Winefinder och Vivino ”gör hela jobbet” och har en uppsökande verksamhet, i likhet med en detaljhandel.

”Vi började med Winefinder som tydligt riktar sig mot svenska kunder med en svensk webb och viss verksamhet i Sverige”, säger Agén och fortsätter:

”Vivino tycker vi, förutom ensamrätten, också bryter mot alkohollagen genom sin marknadsföring.”

Di digital har sökt Vivino som inte har återkommit. Den svenska storägaren Creandum skriver i ett mejl att de inte har några kommentarer utöver att de inte håller med Systembolaget.

Utan att lägga ord i munnen på Vivino och Winefinder är det lätt att konstatera att de tolkat lagen som att de bistår privatpersoner att privatimportera, inte att de själva är en e-handel.

Läs mer: ”Vinets Spotify” krattar för lansering i Sverige

Agén instämmer i att det är de två regeltolkningarna som nu ställs mot varandra i patent- och marknadsdomstolen.

”Systembolagets uppdrag är att begränsa alkoholens skadeverkningar. Därför är det här ett case som vi driver”, säger Agén.

Har ni hört något från Vivino angående er stämningsansökan?

”Inte mer än att de inte delar vår ståndpunkt. Nu blir det upp till domstolen att fatta beslut.”

När förväntar ni er en dom?

”Det är omöjligt att säga, men förhoppningsvis i slutet av det här året.”

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera