Hoppa till innehållet

Systembolaget rasar mot ”Vinets Spotify” efter lansering i Sverige

Systembolaget och den danska vinappen Vivino har råkat i luven på varandra. Det statliga monopolbolaget vill förbjuda plattformen från att marknadsföra sina tjänster i Sverige.

Vivinos tidigare vd Chris Tsakalakis demonstrerar appen.
Vivinos tidigare vd Chris Tsakalakis demonstrerar appen.Foto: Jonas Eng (Di).

Världens största vinapp Vivino grundades i Danmark 2010 och har enligt egen utsago lockat till sig över 40 miljoner användare sedan starten. I fjol krattade bolaget för en lansering i Sverige, vilket Di Digital uppmärksammade i en intervju med den tidigare vd:n Chris Tsakalakis.

Vivino är ett sorts Facebook för vinentusiaster. Som användare kan man kolla alla flaskor man fotat av i efterhand. Man kan även lägga vinerna man gillar i en virtuell vinkällare, och visa upp dem för sina vänner. 

I de flesta länder bedriver man också direktförsäljning av viner genom en egen e-handel. När tjänsten lanserades i Sverige erbjöd Vivino sina kunder att köpa hem drycker direkt i appen eller på webben och få vinerna levererade hem till dörren av Budbee.

Nu har dock Systembolaget satt käppar i hjulet för Vivino. De yrkar på att Patent- och marknadsdomstolen ska förbjuda appen från att marknadsföra och sälja alkoholhaltiga drycker i Sverige, under hot om vite på totalt 3 miljoner kronor. Det rapporterar Dagens Juridik.

Systembolaget skickade den 22 januari i år ett varningsbrev till Vivino där bolaget uppmanades att upphöra med sin försäljning och marknadsföring, som anspelade på uttryck som ”fredagsmys”.

I Sverige har Systembolaget monopol på att sälja drycker med en alkoholhalt över 3,5 procent. Marknadsföringen går dessutom stick i stäv med lagen om särskild måttlighet i alkoholreklam, enligt det statliga bolaget.

Tidigare har tjänsten Winefinder försökt sälja vin i Sverige i samarbete med både City Gross och Mathem, men detta samarbete fick avslutas efter påtryckningar från Systembolaget.

Vivino har tagit in cirka 550 miljoner kronor i kapital sedan starten, enligt databasen Crunchbase, från bland andra Creandum. Enligt en källa till Di Digital värderades företaget i fjol till cirka 2 miljarder kronor. Under 2019 spådde det förlustdrivande bolaget en omsättning på ungefär 235 Mkr. 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera