Annons

Systembolaget rasar mot ”Vinets Spotify” efter lansering i Sverige

Vivinos tidigare vd Chris Tsakalakis demonstrerar appen.
Vivinos tidigare vd Chris Tsakalakis demonstrerar appen. Foto: Jonas Eng (Di).
Systembolaget och den danska vinappen Vivino har råkat i luven på varandra. Det statliga monopolbolaget vill förbjuda plattformen från att marknadsföra sina tjänster i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Världens största vinapp Vivino grundades i Danmark 2010 och har enligt egen utsago lockat till sig över 40 miljoner användare sedan starten. I fjol krattade bolaget för en lansering i Sverige, vilket Di Digital uppmärksammade i en intervju med den tidigare vd:n Chris Tsakalakis.

Vivino är ett sorts Facebook för vinentusiaster. Som användare kan man kolla alla flaskor man fotat av i efterhand. Man kan även lägga vinerna man gillar i en virtuell vinkällare, och visa upp dem för sina vänner. 

I de flesta länder bedriver man också direktförsäljning av viner genom en egen e-handel. När tjänsten lanserades i Sverige erbjöd Vivino sina kunder att köpa hem drycker direkt i appen eller på webben och få vinerna levererade hem till dörren av Budbee.

Nu har dock Systembolaget satt käppar i hjulet för Vivino. De yrkar på att Patent- och marknadsdomstolen ska förbjuda appen från att marknadsföra och sälja alkoholhaltiga drycker i Sverige, under hot om vite på totalt 3 miljoner kronor. Det rapporterar Dagens Juridik.

Systembolaget skickade den 22 januari i år ett varningsbrev till Vivino där bolaget uppmanades att upphöra med sin försäljning och marknadsföring, som anspelade på uttryck som ”fredagsmys”.

I Sverige har Systembolaget monopol på att sälja drycker med en alkoholhalt över 3,5 procent. Marknadsföringen går dessutom stick i stäv med lagen om särskild måttlighet i alkoholreklam, enligt det statliga bolaget.

Tidigare har tjänsten Winefinder försökt sälja vin i Sverige i samarbete med både City Gross och Mathem, men detta samarbete fick avslutas efter påtryckningar från Systembolaget.

Vivino har tagit in cirka 550 miljoner kronor i kapital sedan starten, enligt databasen Crunchbase, från bland andra Creandum. Enligt en källa till Di Digital värderades företaget i fjol till cirka 2 miljarder kronor. Under 2019 spådde det förlustdrivande bolaget en omsättning på ungefär 235 Mkr. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer