Hoppa till innehållet

Systembolagets offensiv efter rättstvisterna: Öppnar ny e-handel

Systembolaget har gått till domstol för att komma till rätta med vad de menar är illegala e-handlare av alkohol. Nu startar de själva en ny nätbutik.

Tobias Frohm är e-handelsdirektör på Systembolaget.
Tobias Frohm är e-handelsdirektör på Systembolaget.

Systembolaget ligger i rättstvist med både sajten Winefinder och appen Vivino – två digitala vintjänster. 

Winefinder menar å sin sida att de bara hjälper privatpersoner att privatimportera vin, vilket är lagligt. Men upplägget är inte i linje med hur lagen är formulerad, menar Systembolaget, som tycker att sajten är för lik en e-handel.

Vivino har å sin sida marknadsfört vinförsäljning på ett olämpligt sätt, menar det statliga monopolet.

Läs mer: Monopolet i gungning: Nu möts Systembolaget och nätjätten i domstol

Nu tar Systembolaget ännu ett steg för att försvara sin ensamrätt, genom att göra det enklare för svenska kunder att handla på nätet.

Systembolaget säger det inte rakt ut, men den nya butiken kan antas göra de befintliga vinaktörerna på nätet mindre intressanta för kunderna. Hittills har konsumenterna tyckt att dessa varit mer bekväma än det statliga alternativet.

”Vi vill inspirera, ge personlig service och hjälpa kunden att upptäcka nytt. Samtidigt försöker vi aldrig få kunden att köpa mer än de tänkt. Tvärtom gör vi det enkelt att ångra sig, till exempel genom att ha en 'ångravagn' i kassan både i fysisk butik och online”, säger Tobias Frohm, e-handelsdirektör på Systembolaget, i ett uttalande.

Läs mer: Systembolagets nya stridsåtgärd: Så ska vin-apparna stängas ute

Enligt Systembolaget har deras sajt 110 000 besök om dagen. Det har tidigare gått att beställa vin för antingen upphämtning eller leverans i vissa områden.

Nu blir upplevelsen mer av en riktig e-handel och det kommer även finns möjlighet till personlig service genom en chatt.

I den nya butiken kommer kunderna att kunna filtrera sina sökningar på fler sätt än tidigare, bland annat efter hur mycket socker drycken innehåller.

Förutom e-handeln på hemsidan har Systembolaget också uppdaterat sin app.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera