Systembolaget ligger i rättstvist med både sajten Winefinder och appen Vivino – två digitala vintjänster.
Winefinder menar å sin sida att de bara hjälper privatpersoner att privatimportera vin, vilket är lagligt. Men upplägget är inte i linje med hur lagen är formulerad, menar Systembolaget, som tycker att sajten är för lik en e-handel.
Vivino har å sin sida marknadsfört vinförsäljning på ett olämpligt sätt, menar det statliga monopolet.
Läs mer: Monopolet i gungning: Nu möts Systembolaget och nätjätten i domstol
Nu tar Systembolaget ännu ett steg för att försvara sin ensamrätt, genom att göra det enklare för svenska kunder att handla på nätet.
Systembolaget säger det inte rakt ut, men den nya butiken kan antas göra de befintliga vinaktörerna på nätet mindre intressanta för kunderna. Hittills har konsumenterna tyckt att dessa varit mer bekväma än det statliga alternativet.
”Vi vill inspirera, ge personlig service och hjälpa kunden att upptäcka nytt. Samtidigt försöker vi aldrig få kunden att köpa mer än de tänkt. Tvärtom gör vi det enkelt att ångra sig, till exempel genom att ha en 'ångravagn' i kassan både i fysisk butik och online”, säger Tobias Frohm, e-handelsdirektör på Systembolaget, i ett uttalande.
Läs mer: Systembolagets nya stridsåtgärd: Så ska vin-apparna stängas ute
Enligt Systembolaget har deras sajt 110 000 besök om dagen. Det har tidigare gått att beställa vin för antingen upphämtning eller leverans i vissa områden.
Nu blir upplevelsen mer av en riktig e-handel och det kommer även finns möjlighet till personlig service genom en chatt.
I den nya butiken kommer kunderna att kunna filtrera sina sökningar på fler sätt än tidigare, bland annat efter hur mycket socker drycken innehåller.
Förutom e-handeln på hemsidan har Systembolaget också uppdaterat sin app.