Hoppa till innehållet

Systembolagets seger: Winefinder stoppas i rätten – men tänker trotsa beslutet

Patent- och marknadsdomstolen gick på Systembolagets linje – Winefinder bedriver en olaglig verksamhet. Men sajten tänker inte stänga ned: ”Alla kan handla som vanligt”.

Systembolaget stämde vinsajten Winefinder att bryta mot ensamrätten att sälja akohol i Sverige. Nu har domen från Patent- och marknadsdomstolen förkunnats.
Systembolaget stämde vinsajten Winefinder att bryta mot ensamrätten att sälja akohol i Sverige. Nu har domen från Patent- och marknadsdomstolen förkunnats.

EU:s grundprincip om fri rörlighet och handel mellan EU:s medlemsländer ställdes emot den svenska ensamrätten på försäljning av alkohol – också den godkänd av EU.

Patent- och marknadsdomstolen gick på Systembolagets linje.

”Patent- och marknadsdomstolen har bedömt att Winefinder AB:s och det danska bolaget Winefinder ApS verksamhet innebär detaljhandel med alkoholdrycker i Sverige”, säger rådmannen Ylva Aversten i en kommentar. 

I domen står vidare att Winefinders tjänst innebär ett helhetserbjudande som innefattar både försäljning och hemleverans – i strid med alkohollagen. Marknadsföringen av verksamheten är också oförenlig med marknadsföringslagen varför den förbjuds. 

”Eftersom Winefinders marknadsföring ger en konsument det felaktiga intrycket att verksamheten är förenlig med lag är marknadsföringen vilseledande och otillbörlig enligt alkohollagen och marknadsföringslagen”, skriver domstolen.

”Domstolen har prövat om Winefinders verksamhet utgör otillåten detaljhandel med alkoholdrycker och inte i vilken utsträckning enskilda personer enligt det så kallade Rosengrenundantaget får importera alkohol genom en oberoende mellanhand”, säger Ylva Aversten.

”Rosengrenundantaget” syftar till den EG-dom som stipulerar att svenskar har rätt att privatimportera alkohol med hjälp av en mellanhand. Det är den lagen som Winefinder har lutat sin verksamhet emot – en tolkning som domstolen alltså inte godkänner.

Winefinder måste nu upphöra med marknadsföringen och försäljningen under nuvarande former och beläggs dessutom med vite om 1 miljon kronor. De ska också betala Systembolagets rättegångskostnader på 2,75 miljoner kronor.

Men det tänker de inte göra.

Läs mer: Systembolagets nya stridsåtgärd: Så ska vin-apparna stängas ute 

Bolaget meddelar på sin hemsida att de är besvikna och kommer att överklaga till Patent- och marknadsöverdomstolen.

”Vi är övertygade om att vår verksamhet har stöd i såväl svensk lag som EU-rätt. Vi hoppas att detta också kommer att vara slutsatsen när frågan prövas i nästa instans. Därför fortsätter vi även framöver att leverera kvalitetsvin till vinintresserade och kvalitetsmedvetna privatpersoner”, säger Alex Tengvall, huvudägare och styrelseordförande i Winefinder.

Skulle Systembolaget vinna även i nästa instans en så kallad ”ventil” som gör det möjligt för stora fall att överklagas ännu en gång – till Högsta domstolen. Det hör inte till vanligheterna att så sker, men med tanke på de två rättsförhållandena som står emot varandra i det här fallet finns en möjlighet att fallet dras hela vägen.

Systembolaget har också väckt talan mot Vivino, en app och socialt media baserat på vinintresse. Där förväntas huvudförhandling inledas i mars 2021. I det fallet är kritiken främst att Vivino har marknadsfört försäljning på ett sätt som bryter mot svensk lag.

Läs mer: Systembolagets offensiv efter rättstvisterna: Öppnar ny e-handel

Fotnot: I en tidigare version av den här texten stod att Zeta-familjen Di Luca är delägare i Winefinder. Det stämmer inte. Bolaget har avyttrat sitt ägande i Winefinder. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera