Hoppa till innehållet

Från hårförlängningar till peruker – nu öppnar hon sitt andra bolag

Entreprenören Louise Sköld satsar på peruker med nya bolaget Big Hair Big Dreams. Ett mål är att tillverka och skänka barnperuker gjorda av använda hårförlängningar.

Marknaden för verklighetstrogna peruker är stor.
Marknaden för verklighetstrogna peruker är stor.Foto: Adam af Ekenstam.

Entreprenören Louise Sköld ägde för ett par år sedan en frisersalong i Oslo. Till följd av stress drabbades hon av sjukdomen alopeci vilket gjorde att hon tappade sitt hår. 

Hon hittade då en lösning i Hairtalks hårförlängningar, men när hon senare flyttade tillbaka till Sverige märkte hon att det märket inte fanns på den svenska marknaden. 

Louise Sköld grundade därför 2014 bolaget HT Hairextension och fem år senare, 2019, vilket är bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsattes 58,4 miljoner kronor.

2017 grundade Louise Sköld sitt andra bolag, Big Hair Big Dreams, förkortat BHBD, som säljer och hyr ut peruker.

”Det här är en hjärtefråga för mig och det är också då som det brukar bli bra,” säger Louise Sköld.

Bolaget grundades 2017 men försäljningen startade först i november 2020.

”Det tar tid att hitta en fabrik som håller alla miljökrav och etiska regler som man vill att de ska hålla. Sen vill man ju också ha varit där och sett att allt går rätt till.”

För att underlätta för kunderna har de jobbat mycket digitalt.

”Vi har digitaliserat större delen av händelseförloppet, från köpet till det att kunden har peruken, med hjälp av instruktionsfilmer och digitala konsultationer.”

Louise Sköld fortsätter med att nämna hur hon ser på den framtida verksamheten.

”Vi har ett mål om att i framtiden kunna skapa det första spårbara håret så att man vet exakt varifrån håret i perukerna kommer. Vi har också en plan på att återvinna använda hårförlängningar, skicka ner dem till vår fabrik och göra barnperuker som vi sen kan skänka.”

Perukerna kommer att säljas globalt men Sverige och Norge är de marknader som de fokuserar på först.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera