Hoppa till innehållet

Tar in 10,5 miljoner för att odla grönkål i Stockholm

Med en finansieringsrunda på 10,5 miljoner kronor trappar Food Tech-bolaget Urban Oasis upp stadsodlingen rejält. Utöver sallad vill bolaget testa att odla andra grönsaker och frukt inomhus.

Urban Oasis består av Albert Payaró Llisterri, Lasse Kopiez, Johanna Öhlén Meschke och Lars Bressers.
Urban Oasis består av Albert Payaró Llisterri, Lasse Kopiez, Johanna Öhlén Meschke och Lars Bressers.Foto: Felix Fricke

Urban Oasis har sedan starten 2017 odlat grönsaker såsom sallat, grönkål och pak choi i Vin och Sprits före detta lagerlokaler i Liljeholmens Bergrum söder om centrala Stockholm. Odlingen sker vertikalt, alltså odling på höjden, med led-lampor som odlingsljus. Idag finns produkterna på flera matbutiker runt om i huvudstaden och även på nätmathandeln Mathem. 

Med den nya rundan på 10,5 miljoner kronor, som bland andra backas av Malmöentreprenören Toni Nijm från Yobi Partners, kommer Urban Oasis produktion bli 15 till 20 gånger större.

”Det har varit tre år av testande och utveckling där vi utvärderat om det finns en marknad för produkterna. Nu går vi in i nästa skede med ett starkt kommersiellt fokus”, säger Urban Oasis grundare och vd Albert Payaró Llisterri.

Urban Oasis har påbörjat utbyggnaden av odlingslokalerna i ett före detta garage i gamla Vin och Sprits lokaler, och räknar med att vara operationellt igång redan vid årsskiftet.  

Urban Oasis har under pilotprojektet ringat in de grödor som är vanligast att importera, och testar nu att odla flera sorters grödor utöver gröna blad. 

”I dag importerar Sverige frukt och grönt för 25 miljarder kronor om året”

”Vi kallar oss för en matproduktionsplattform. Vi vill odla flera olika saker i samma byggnad, vilket kan innefatta grönsaker, frukt och även svamp, I dag importerar Sverige frukt och grönt för 25 miljarder kronor om året. Att odla lokalt minskar klimatavtrycket, samtidigt som det förbättrar smak och kvalitén”, förklarar Albert Payaró Llisterri.

Den utökade odlingen övervakas av mjukvaran Green OS, ett program som utvecklare på Urban Oasis tagit fram.

”Mjukvara blir allt viktigare i odlingsindustrin. Det är som en AI som fattar beslut utifrån olika parametrar”, kommenterar Albert Payaró Llisterri.

Fördelen jämfört med ett traditionellt växthus är att vertikal odling ger konsekventa förhållanden. 

”Våra produkter smakar likadant året om oavsett när de är skördade. Vi är dessutom nära konsumenten med bara några timmar mellan skörd och konsumtion”, avslutar bolagets vd. 

Investeraren Toni Nijm, som bland annat grundat mjukvarubolaget Ipendo, säger att Urban Oasis tar odlingsindustrin till en ny nivå.

”Det finns så mycket att vinna på att använda mjukvara, data och AI för att förstå och kontrollera hela affärsmodellen, från själva odlingen och hela vägen fram till konsumenten. Vi är glada över att få vara med på den här resan som skapar fördelar för både miljön, återförsäljare och konsumenter”, kommenterar han .

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera