Hoppa till innehållet

Tar in 20 miljoner till framtidens inkasso

Inkasso har för de allra flesta en otrevlig klang. Det tänker startupbolaget Inkassogram ändra på. Nu tar de in 20 miljoner kronor för att bygga framtidens inkassotjänst. Bland investerarna finns det något oväntade namnet Lasse Kronér.

Niclas Josefsson, Simon Stål och Jörgen Fredman, tre av grundarna till Inkassogram.
Niclas Josefsson, Simon Stål och Jörgen Fredman, tre av grundarna till Inkassogram.

Inkassobranschen är en snårskog av regleringar och pengaflöden. Inkassobolag tjänar i dag främst pengar på de avgifter som läggs på försenade fakturor. En del av avgiften går till inkassobolaget och ibland går även en del till det företaget som anlitat inkassobolaget.

Upplägget gör att det ligger i inkassobolagets intresse att många kunder blir sena med sina betalningar. Det menar i alla fall Niclas Josefsson, medgrundare och vd för Inkassogram. Hans mål är att starta en schysst spelare i inkassobranschen.

”Idag skäms folk för att säga att de jobbar på ett inkassobolag. Jag vill att man ska kunna vara stolt över att arbeta med Inkassogram”, säger han.

Niclas Josefsson har tidigare drivit bolaget Berazy Faktura, vars plattform utgör grunden för Inkassogram. Nu tar man in 21 Mkr i en nyemission där huvudinvesteraren är riskkapitalbolaget Spintop Ventures.

Lasse (Kronér) är ingen investerartyp precis

”Vi ska använda pengarna till att koppla upp oss mot alla affärssystem och för att marknadsföra tjänsten”, säger Niclas Josefsson. 

Ett antal privatinvesterare går också in i bolaget, som värderas till en bit över 100 miljoner i transaktionen, däribland ett ganska oväntat namn: tv-profilen Lasse Kronér.

”Jag hade förmånen att jobba med Lasse på Binglotto. Han är ingen investeratyp precis men han gick igång på idén att göra något schysst i den här branschen”, säger Niclas Josefsson.

Läs mer: VC-jättar går ihop med Think i Helsingborg

Om man kokar ned Inkassograms affärsidé är det två saker som skiljer dem från andra aktörer. Till att börja med att de genom att inte dela på förseningsavgifter med sina kunder har som främsta mål att få in betalningar så snabbt som möjligt snarare än att pressa priser. Samt att de byggt en teknisk plattform som gör att småföretag snabbt och gratis kan ansluta sig till tjänsten.

”Om man är riktigt långsam tar det tre minuter att ansluta sig till vår tjänst”, säger Niclas Josefsson.

Tanken är att inrikta sig på mindre företag som är måna om kundrelationerna, även om någon kund är sen med att betala.

”Mycket handlar om tonen i det vi gör. De flesta som missat att betala en faktura vill inte smita så det finns ingen anledning att ha en otrevlig ton. Vi tror på att vara schysst i kommunikationen.”

Inkassogram har startat i Sverige i år och Niclas Josefsson räknar med att de inom ett år ska ha spridit sig internationellt genom partnersamarbeten.

”Vi gör tvärtemot branschen och försöker tjäna mindre pengar på våra kunder så det blir helt och hållet ett volymspel”, säger han. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera