Hoppa till innehållet

Taxiförbundet: "Ubers förare skattefuskar"

Många av taxi- och samåkningsföretaget Ubers förare skattefuskar genom att inte redovisa intäkter. Det hävdas efter en undersökning som har utförts av ett säkehetsföretag på uppdrag av Svenska Taxiförbundet.

Taxiförbundet har genomfört en stickåprovsundersökning för att visa att Ubers förare skattefuskar.
Taxiförbundet har genomfört en stickåprovsundersökning för att visa att Ubers förare skattefuskar.Foto: hadrian - ifeelstock

68 procent av inkört belopp redovisas inte alls, enligt en undersökning av 112 taxiresor med Uber i Stockholm.

Chaufförerna anger ett lägre pris i taxametern än det pris som redovisas på kvittot som Uber levererar via e-post efter resan. Endast i 19 fall av 112 stämde det inslagna priset på taxametern med vad som faktiskt betalades via Ubers app.

Eftersom rapporteringen till Skatteverket bygger på redovisade intäkter i bilens kassaregister undanhåller Uber korrekta siffror för Skatteverket i mer än 80 procent av fallen.

Läs mer: Uber-utmanare lämnar Stockholm

"Åtta av tio gånger man sätter sig i en Uberbil åker man svarttaxi", säger Claudio Skubla som är förbundsdirektör för Svenska Taxiförbundet.

Kostnaden för undersökningens 112 resor med Uber var totalt 23.104 kronor varav endast 7.374 kronor, cirka 32 procent, redovisades till redovisningscentralen.

Uber tillhandahåller ett system där kunden upplever att man får ett riktigt kvitto via Ubers app.

Läs mer: Ubers börsnotering rycker närmare 

"Detta möjliggör skattefusk och är ett sätt att kringgå kassaregistret på ett sätt som strider mot föreskrifterna i lagstiftningen. Som jag ser det sätter sig Uber över svensk lag", säger han.

Svenska Taxiförbundet bedömer att Uber årligen undanhåller 700 miljoner kronor från redovisning enbart i Stockholm, utifrån ett antagande att Uber har 1.500 bilar i staden som omsätter drygt en miljard kronor per år.

Att etablerade aktörer är kritiska till nya uppstickarföretag är inte ovanligt. Taxiförbundet gjorde en likadan granskning av Uber redan sommaren 2016, då var resultatet att förarna i 99 fall av 110 inte använde taxameter alls.  

Nyhetsbyrån Direkt

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera