Hoppa till innehållet

Taylor Swift kräver vinster från försäljning av Spotifyaktier

Taylor Swift byter skivbolag till Universal Music Group. I sitt nya kontrakt kräver hon att Universals artister får en andel av skivbolagets vinster från försäljningen av Spotifyaktier. 

Taylor Swift.
Taylor Swift.Foto: John Salangsang

Artisten Taylor Swift har efter mindre än en månad som kontraktslös skrivit under ett avtal med Universal Music Group. Det uppger hon på Instagram. 

Taylor Swift har sedan 2006 varit ansluten till Big Machine.  Hon har sålt totalt 32 miljoner skivor bara i USA, enligt Billboard. 

Taylor Swift  har även gjort sig känd för att bojkotta svenska streamingtjänsten Spotify 2014, för att protestera mot det hon ansåg vara allt för låga utbetalningar per streamad låt. Hennes musik är dock tillbaka på den svenska streamingtjänsten sedan 2017.

Läs mer: Spotify: Därför köper vi tillbaka aktier 

Avtalet som Swift förhandlat sig till med Universal är hemligt. Men artisten skriver själv på Tumblr att hon ska äga sina master-inspelningar och att Universal ska dela de förväntade vinsterna för försäljningen av sina aktier i Spotify med artisterna. Utbetalningarna ska ske oåterkalleligt, så som Sony Music gjort, skriver branschtidningen Variety

Läs mer: Guldregn över Sony Musics artister – delar ut Spotify-vinsten 

”Det var ett villkor som betydde mer för mig än något annat. Som en del av mitt nya kontrakt med Universal Music Group begärde jag att deras eventuella försäljning av sina Spotify-aktier skulle resultera i en oåterkallelig fördelning av pengar till artisterna. De har generöst nog gått med på detta i vad de tror ska bli mycket bättre villkor än från andra skivbolag. Jag ser att detta som ett tecken på att vi är på väg mot positiv förändring för kreatörer – ett mål jag aldrig kommer att sluta försöka hjälpa till att uppnå, på de sätt jag kan”, säger Tayler Swift, enligt Variety.

Läs mer: Spotify minskar förlusten kraftigt – kan nå lönsamhet i år 

Att de stora skivbolagen äger aktier i Spotify har en historisk förklaring. När Spotify växte och tecknade licensavtal för olika regioner som Europa och USA betalade man både i kontakter och aktier (som såldes med kraftiga rabatter). 

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera