Hoppa till innehållet

Tech-lobbyisten: Clinton-kampanjen dödsdömd från start

Tusentals besökare på Web Summit i Lissabon uttrycker sitt motstånd till Donald Trumps valseger samtidigt som tech-lobbyisten Bradley Tusk sågar Hillary Clintons kampanj.

Bradley Tusk var kampanjchef åt republikanen Michael Bloomberg när han valdes till New Yorks borgmästare 2009.
Bradley Tusk var kampanjchef åt republikanen Michael Bloomberg när han valdes till New Yorks borgmästare 2009.Foto: Sven Carlsson

(Di Digital/Lissabon) Några timmar efter Donald Trumps segertal i New York ber journalisten David Patrikarakos besökarna på techkonferensen Web Summit att ställa sig upp.

”Oavsett hur länge natten och mörkret håller i sig, kommer alltid ljuset till slut”, säger han samtidigt som publiken ställer sig upp, jublar och lyser upp konferenshallen med sina telefoner.

Foto:

Besökarna i Meo Arena, med plats för 20 000 personer som mest, lös upp salen när Donald Trumps valseger kom på tal. Foto: Sven Carlsson

En av talarna i panelen är Bradley Tusk, grundare och vd för Tusk Holdings som bland annat arbetar för Uber och Google när det kommer till regulatoriska frågor. Han var också kampanjansvarig för republikanen Michael Bloomberg när han vann valet till borgmästare i New York 2009.

”För alla Trumps svagheter så är han inte dum”‚ säger Bradley Tusk.

Han säger att Donald Trumps skrällseger beror på amerikanska väljares ilska mot och besvikelse över att landets toppskikt inte lyssnar på de lägre klasserna. Samtidigt menar han att Hillary Clintons kampanj var dömd att misslyckas från början.

”Amerikanska väljare hatar när någon ställer upp till val på premissen att det är deras tur att vinna”, säger Bradley Tusk och drar paralleller till stupade republikanska kandidater som John McCain och Mitt Romney.

Foto:

Angelia Jones röstade varken på Hillary Clinton eller Donald Trump. Foto: Sven Carlsson

... bygga en mur runt landet och tvinga Mexiko att betala? Enligt mig är det bara korkat som fan.

Angelia Jones, investerare i Talent Joe, en plattform för talangscouter, bor i Florida, en nyckeldelstat i valet. Hon röstade varken på Hillary Clinton eller Donald Trump utan på Gary Johnson.

”Jag tror att USA var trötta på politiker, ärligt talat. Hur kan man annars välja någon som säger att han ska bygga en mur runt landet och tvinga Mexiko att betala för den? Enligt mig är det bara korkat som fan”‚ säger hon.

Däremot är hon glad att såväl kongressen som Vita huset ser ut att hamna i republikanernas kontroll eftersom hon anser att det ökar chansen att politikerna får någonting gjort.

”Jag tycker det är synd att det blev Donald Trump”‚ säger Ritwik Pavan, 18, som är på plats för startupbolaget Votebashs räkning.

Foto:

Ritwik Pavan, 18,  bor i North Carolina, en viktig delstat i Donald Trumps seger. Han röstade dock på Hillary Clinton. Foto: Sven Carlsson

”Obama gjorde mycket för entreprenörer och jag tror att Hillary Clinton hade följt i hans fotspår. Vad Trump kommer att göra för entreprenörer och småföretag är ett mysterium. Vi ser alla fram emot att se vad han kommer att göra”, säger Ritwik Pavan.

På plats under onsdagen var också Facebooks säkerhetschef Alex Stamos, som under inledningen av sitt anförande tangerade vid valresultatet för att sedan lämna ämnet därhän helt och hållet.

”Vad som än händer i världen så kommer jag och mitt team att vara ansvariga för att bevara säkerheten på Facebook”‚ sa Alex Stamos.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera