Annons

Techbolag tar täten – har över 75 nationaliteter på kontoret

Jesse Henning sitter bredvid kollegorna Rodrigue Delrue, från Frankrike, och Luca Kling, från Tyskland, på Paradox Interactives kontor på Södermalm i Stockholm. Själv är han PR Manager på bolaget.
Jesse Henning sitter bredvid kollegorna Rodrigue Delrue, från Frankrike, och Luca Kling, från Tyskland, på Paradox Interactives kontor på Södermalm i Stockholm. Själv är han PR Manager på bolaget. Foto: Jesper Frisk
Techbolagens jakt på den kompetent arbetskraft har gjort sektorn till en av de mest diversifierade i Sverige. På Spotifys kontor samlas över 75 nationaliteter, på Klarnas huvudkontor 75. ”Våra olika bakgrunder är en nyckelfaktor för att fortsätta växa”, säger Klarnas hr-direktör Rachel Haines. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kalifornienfödde Jesse Hennings väg in på den svenska arbetsmarknaden följer inte direkt standardhistorien. Han jobbade sedan tidigare på en pr-byrå i San Francisco, med den svenska spelstudion Paradox Interactive som kund, när erbjudandet om en anställning i Sverige kom. 

Redan innan han landade på Arlanda hade den nya arbetsgivaren hjälpt till att ordna bostad, och ett ombud följde med till Skatte- och Migrationsverket för att få allt på plats. 

”De anordnar också svenskalektioner. Men jag har legat lite på latsidan – det har inte varit någon stor press att lära sig svenska. Alla pratar engelska här”, säger Jesse Henning. 

Runt 23 olika språk talas på Paradox Interactives huvudkontor på Södermalm i Stockholm. De många nationaliteterna märks enligt Jesse Henning mest av i de olika engelska accenterna. 

Paradox Interactive är inte ensamma om att handplocka personal jorden runt. Jakten på den bästa arbetskraften har gjort techsektorn till en av de mest diversifierade vad gäller nationaliteter i Sverige. På Spotifys huvudkontor finns personal med bakgrund från över 75 olika länder, och på Klarnas huvudkontor jobbar personal som representerar 75 olika nationaliteter. I Klarnas fall innebär det att 45 procent av personalen har utländsk härkomst. Spotify väljer att hålla den siffran hemlig. 

På Apoteket, som har något färre anställda än  Spotify, har 32,2 procent av medarbetarna en utländsk bakgrund, och bland byggjätten Skanskas verksamhet i Sverige är motsvarande siffra 12 procent (båda enligt SCB:s definition). 

”Att attrahera världsledande spetskompetens till Sverige är en förutsättning för att vi ska kunna lära fortare än världen förändras. Det är inte längre hållbart att anställa människor utifrån en rad förutbestämda kriterier där alla har liknande bakgrund och erfarenheter. Det är inte så samhället ser ut idag”, säger Alexander Westerdahl, hr-ansvarig för avdelningen för forskning och utveckling på Spotify.  

Utöver att bolaget har engelska som förstaspråk, och att man ofta hör ”upp emot tiotal olika språk” i korridorerna, menar Alexander Westerdahl att bredden av nationaliteter bidrar till företagets framgångar. 

Att det inte bara är utbildning och tidigare anställningar som räknas skriver man också under på på Klarna. 

”Klarna består av 90 nationaliteter globalt. Våra olika bakgrunder och perspektiv är en nyckelfaktor för att fortsätta utvecklas och växa”, säger Klarnas hr-direktör Rachel Haines. 

Hon flyttade själv till Stockholm från Edinburgh 2016 för att jobba på Klarna. Med de senaste årens tillströmning av arbetskraft är de nu uppe i 1700 anställda, och för att ta hand om skaran av utlandsfödda har de tillsatt en särskild person. De har också ett team som stöttar under själva flytten till Sverige. 

Liknande system för att hjälpa de nyanlända har man också på Spotify. Dels har man ett eget team som enbart fokuserar på att hjälpa personalen, samt ett antal externa samarbetspartners. De anordnar också svenskalektioner på kontoret. 

”Det är ett bra sätt att möta andra kollegor i liknande situation”, säger Alexander Westerdahl.

Om Jesse Henning lär sig svenska får tiden utröna. Däremot är han redan nu säker på att han föredrar en arbetsplats med kollegor från många olika bakgrunder.

”Det ger dig flera nya perspektiv som du kanske aldrig annars hade övervägt”, säger han och tillägger att det gäller både privata och jobbmässiga perspektiv. 

”Vad går hem i Ryssland vad gäller produktdesign och innehåll? Ingen känner den lokala marknaden så väl som den som växt upp i den. Jag förlitar mig på mina kollegors perspektiv konstant.” 

Alexander Westerdahl, HR-ansvarig för R&D på Spotify.
Alexander Westerdahl, HR-ansvarig för R&D på Spotify.

 

Klarnas hr-direktör Rachel Haines.
Klarnas hr-direktör Rachel Haines. Foto: Jonathan Grevsen

Fotnot: 

SCB:s definition: (utlandsfödda samt inrikesfödda med två utlandsfödda föräldrar).

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer