Hoppa till innehållet

Techbolag upptäcker folksjukdomar under tandläkarbesöket

Vårdteknikbolaget Boneprox använder AI för att diagnosticera stora folksjukdomar som benskörhet. Nu tar de in kapital från Backing Minds.

Backing Minds, med grundarna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, har investerat i Boneprox som analyserar vårdbilder.
Backing Minds, med grundarna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, har investerat i Boneprox som analyserar vårdbilder.Foto: Tore Meek, Jesper Frisk.

Med hjälp av röntgenbilderna från vanliga tandläkarbesök analyserar det svensk-norska AI-bolaget Boneprox riskerna för benskörhet. 

På så sätt kan man tidigare remittera patienter vidare för förebyggande vård och därmed hindra benbrott. Bolaget har i dag ett hundratal kliniker i Sverige, Japan och Kanada som kunder.

”Idag kan det ta 8 månader för patienter att få livsviktiga diagnoser som till exempel muncancer, men i och med att tandläkare får omedelbar tillgång till specialister via vår SaaS-lösning så kan både diagnos och behandling etableras direkt”, säger Boneprox vd och grundare Peder Remman.

Riskkapitalbolaget Backing Minds har sedan tidigare investerat i vårdsektorn genom Dynamic Code som tar fram självtester. Till exempel är bolaget nu på väg med tester för coronaviruset. 

Nu går man även in med den första av två investeringar i Boneprox, där denna del består av 5 miljoner kronor.

”Många folksjukdomar, inte minst kvinnosjukdomar, missas trots att de hade kunnat förebyggas med hjälp av screening. Vi har hittat ett bolag vars revolutionerande lösningar skär genom ett stort antal framtidsbranscher: diagnostik, preventiv vård, äldrevård, kvinnohälsa”, säger Backing Minds medgrundare Susanne Najafi.

Bara i Sverige inträffar 70 000 frakturer orsakade av benskörhet och kostnaderna för benskörhet uppgår till närmare 300 miljarder årligen inom EU. Dessa förväntas stiga i takt med att befolkningen åldras.

Backing Minds har tät kontakt med sina investeringar via video för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här syns Anton Kärrbrink, Chief Technology Officer på Boneprox, Sara Wimmercranz, investerare och medgrundare Backing Minds, Theodor Remman, Chief Sales Officer,
Susanne Najafi, investerare och medgrundare Backing Minds, Peder Remman, vd, Shreya Desai, Head of Machine Learning.
Backing Minds har tät kontakt med sina investeringar via video för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här syns Anton Kärrbrink, Chief Technology Officer på Boneprox, Sara Wimmercranz, investerare och medgrundare Backing Minds, Theodor Remman, Chief Sales Officer, Susanne Najafi, investerare och medgrundare Backing Minds, Peder Remman, vd, Shreya Desai, Head of Machine Learning.

Hur ser du på investeringsläget nu?

”Vi försöker som vanligt att hitta underinvesterade bolag som är så lite konjunkturberoende som möjligt och som går in med ny teknik för att förändra branscher. Den tuffa situationen nu leder dock till mycket kreativitet. Vi såg till exempel hur den förra finanskrisen lade grunden till många fintechbolag. Digitaliseringen har fått en extra push”, säger Susanne Najafi.

Hur ser det ut för Backing Minds nu och framöver?

”Vi jobbar tätare än någonsin och hörs varje dag med våra grundare. Vi tittar extra på kärnaffären, att få pengarna att räcka längre och kreativitet. De som kommer klara sig bäst är de som är mest agila. Vi har till exempel Trustrace, en blockchain-baserad spårbarhetsplattform, som har tidigarelagt expansionen till en ny vertikal för att inte vara enbart exponerade mot mode.”

Läs mer: Såg sin hemby förgiftas – nu vill Trustrace fixa klädbranschen genom blockkedjan

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera