Hoppa till innehållet

Techbolaget som driver in dina försäkringspengar

Startupbolaget Insurello hjälper folk få ut sin rättmätiga ersättning från olika försäkringsbolag. Nu tar bolaget in 25 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Schibsted Growth och Luminar Ventures.

Teamet på Insurello, från vänster: Michel Radosavljevic, teknikchef, Elias Löfgren, tillväxtchef, Marcus Janback, vd och grundare, Carl Fredrik Klintner, produktchef, Johanna  Sahlberg, chef för kundtjänst.
Teamet på Insurello, från vänster: Michel Radosavljevic, teknikchef, Elias Löfgren, tillväxtchef, Marcus Janback, vd och grundare, Carl Fredrik Klintner, produktchef, Johanna Sahlberg, chef för kundtjänst.Foto: Pressbild

Personskador drabbar cirka 600 000 människor varje år. Men många missar att kräva den ersättning man är berättigad till. Det menar Marcus Janback, vd och grundare för Insurello. Startupbolaget har utvecklat en digital tjänst som hjälper försäkrade personer få rätt ersättning vid skador.

”I många fall täcks personer av försäkringar de inte känner till, som exempelvis kommunala försäkringar för barn och ungdomar, eller idrottslicensförsäkringar eller försäkringar som ingår i fackavgiften. Vår tekniska plattform tar in all nödvändig information, hittar okända försäkringar och ser till att man får rätt ersättning”, säger han.

Vi tar 25 procent av beloppet, upp till 25 000 kronor, när vi lyckas.

Bolaget grundades 2016 och har idag 30 medarbetare

”Inspirationen kom från min mor. Hon jobbade på olika försäkringsbolag i över 20 år och hjälpte alltid mig med dessa typer av ärenden. Vi vill hjälpa våra kunder på samma vis”, säger Marcus Janback.

Hur tjänar ni pengar på detta?

”Det är som flygförseningstjänsterna många använder. Vi tar 25 procent av beloppet, upp till 25 000 kronor, när vi lyckas. Annars är det gratis.” 

Insurello har sedan starten hjälpt sina kunder att få ut cirka 12 miljoner kronor i ersättning. Än så länge dras bolaget med stora förluster. För att ha råd att växa förlitar man sig därför på riskkapital från externa investerare. 

För ett år sedan rapporterade Di Digital att man tagit in drygt 6 miljoner kronor från Luminar Ventures, Wave Ventures och flera affärsänglar.

Läs mer: Luminar Ventures investerar i försäkringsstartupen Insurello 

Nu tar Insurello in ytterligare 25 miljoner kronor i en nyemission. Mediebolaget Schibsteds riskkapitalbolag, Schibsted Growth, blir ny delägare och Luminar Ventures utökar sin investering. 

”Det nya kapitalet ska framför allt användas för produktutveckling. Men en viktig del blir också att skapa medvetenhet kring rätten till ersättning vid olika sorters personskador”, säger Marcus Janback.

Pontus Ogebjer, investeringsansvarig på Schibsted Growth, är inte sen med att hylla Marcus Janbacks vision om att förenkla för konsumenter. 

”Det är något som vi gärna investerar i och hjälper att utvecklas vidare”, säger han.

Även Jacob Key, partner på Luminar Ventures, hyllar sin investering och Insurellos grundare.

”Marcus har överlevererat på alla fronter sedan vi investerade första gången. Insurello växer fort men har bara petat på ytan av det värdeskapande som digitalisering kommer att medföra till försäkringsbranschen”, säger han.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera